The Legend of Korra Turf Wars

Zaterdag, 28 november, 2020

Geschreven door: Michael Dante DiMartino
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Geslaagd vervolg op de serie van The Legend of Korra

[Recensie] Nadat Korra en Asami een welverdiende vakantie meemaken in de geestenwereld, komen ze weer terug in Republic City. Een geestenportaal zorgt ervoor dat veel mensen geen onderdak meer hebben, waar een oplossing voor moet komen. Daarnaast is iemand van plan om een amusementspark te bouwen rondom het geestenportaal en zijn er verschillende bendes die onrust veroorzaken in Republic City. Korra en haar vrienden moeten aan de slag om vrede te brengen in Republic City, maar lukt dat wel als de spanningen tussen de geesten en de mensen oplopen?

Turf Wars speelt zich meteen af na het einde van The Legend of Korra. Lees vooral niet verder als je het einde niet hebt gezien, want ik zal nog wel spoilers geven over de afloop van het vierde seizoen! Dit verhaal is een driedelig geheel vol toffe gevechten en oplopende spanningen in Republic City. De tekenstijl is iets anders dan de graphic novels dan die van Aang door andere tekenaars. De tekenstijl is iets minder geraffineerd en het lijnwerk is iets minder scherp, maar over het algemeen heb ik erg genoten van de illustraties. De personages (zowel oude als nieuwe) zien er erg mooi uit en het is gaaf om verschillende invloeden van Aziatische culturen te zien in bijvoorbeeld kleding.

Het verhaal heeft meerdere lagen waar ik erg dol op ben. Zo zijn er veel politieke kwesties die aan de orde komen in dit boek. Hoe handelt de stad met een geestenportaal? Verschillende belangen komen hierbij kijken die erg tegenstrijdig zijn. Luchtnomaden willen het portaal juist vredig houden, terwijl anderen juist commercieel belang erin zien. De geesten zelf willen ook de rust behouden, wat leidt tot vele conflicten. Erg interessant om te zien hoe dit wordt behandeld, maar daarnaast is diversiteit ook een groot ding. De makers van The Legend of Korra wisten veel jongeren te inspireren door Korra en Asami als koppel te laten eindigen, wat doorgezet wordt in dit boek. Het is mooi om te zien dat ze de LGBTQ+ gemeenschap een plek weten te geven in dit universum en ze zorgen dat deze romantiek op een gepaste en respectvolle wijze wordt weergegeven. Echt een groot pluspunt aan dit verhaal!

De personages zijn ook erg sprekend en passen erg bij de persoonlijkheid die ze hebben in de serie. Zo vind ik de kinderen van Tenzin zo energiek en vrolijk en gaven ze precies dezelfde impressie in deze graphic novel! De band tussen Korra en Asami is erg sterk, maar ook de onderlinge verhoudingen tussen Korra en haar vrienden is erg goed om te zien. Je merkt dat het verhaal van Korra veel volwassener aanvoelt en het verhaal voelt inderdaad realistisch aan. Het einde geeft nog potentiële mogelijkheden voor meer graphic novel reeksen, dus er is vast nog genoeg om naar uit te kijken!

Turf Wars is een geslaagd vervolg op de serie van The Legend of Korra. Het verhaal steekt goed in elkaar, de tekenstijl is een tikkeltje anders maar alsnog van uitstekende kwaliteit en de personages zijn totaal niet veranderd. Vele mooie thema’s worden behandeld in dit verhaal en het maakt me alleen maar nieuwsgierig naar meer. Ik kan gewoon geen genoeg van Avatar krijgen!

Eerder verschenen op Nerdy geeky fanboy