Alte wegen in den Alpen

Zaterdag, 27 februari, 2021

Geschreven door: Eugen E. Hüsler
Artikel door: Jonathan Vandevoorde

Historische verhalen

[Recensie] In deze tijden van ontreizen en reisdromen vind ik het altijd leuk om een boek te ontvangen over de bergen dat ergens over gaat, maar tegelijk ook kriebels geeft om erop uit te trekken. Zoals Alte Wege in den Alpen. Het is het tweede recente boek in de serie, na Mystische Orte in den Alpen (gerecenseerd in ons aprilnummer van dit jaar), waarin Duitslands ‘klettersteigpaus’ Eugen Hüsler buiten zijn comfortzone van verticale wanden en rotskloven stapt om, beide voetjes op de grond, de verhalen achter tientallen eeuwenoude routes, paden en passen in de Alpen te vertellen.

Uiteenlopende historische verhalen passeren de revue, gegroepeerd rond bepaalde periodes zoals de oertijd, middeleeuwen of de Eerste Wereldoorlog. Elk hoofdstuk wordt voorafgegaan door een kort overzicht van de besproken periode, wat context geeft. Ondanks wat de titel doet vermoeden, is het uitgangspunt van elk verhaal zelden een bestaande route en meestal een verhaal of historische gebeurtenis. Zo vertelt hij over Hannibals tocht over de Alpen (waarschijnlijk over de Col du Mont Cenis), de vluchtroute van Ötzi of komt hij met een verhaal over de reis die keizer Maximilian II in 1858 ondernam naar de Berchtesgadener Alpen, zoals die door zijn kroniekschrijver Friedrich von Bodenstedt is opgetekend (het weer werkte niet mee, wat tot spannende situaties had geleid). Gelukkig is Hüsler zijn in geschiedenis geïnteresseerde bergwandelaar ter wille en sluit hij elk verhaal af met beknopte praktische informatie over hoe hetzelfde traject zou kunnen gelopen of (zoals in het geval van de Route Impériale bij nationaal park Mercantour) gefietst worden, of welke leuke wandeling er in de buurt kan gedaan worden zodat de geschetste geschiedenis tot leven kan komen.
Bizar is wel dat de Stelvio (Stilfser Joch) twee keer langskomt, een keer met een hoofdstuk over de bouw van de route en verderop nog een keer in de context van de Eerste Wereldoorlog, met dus ook twee verschillende wandelingen. Ook waren eenvoudige kaartjes per route een handige toevoeging geweest in plaats van de tamelijk nietszeggende verzichtskaarten aan het begin van elk historisch deel. “Een tijdreis door de Alpen,” noemt Hüsler het boek in zijn voorwoord. Of gewoon een gids vol interessante verhalen. Ik krijg er wel weer zin door.

Eerder verschenen in Bergen Magazine