, Artikel door:
Auteur(s) boek:

Boy nobody

Sympathie voor een gevaarlijke moordenaar

[Recensie] Boy Nobody is een bijzondere puber. Toen zijn ouders waren overleden, kwam hij terecht bij Het Programma, een organisatie van de overheid voor spionage en het vermoorden van belangrijke personen. Kinderen worden gehersenspoeld en opgeleid tot gevaarlijke moordenaars. Boy Nobody komt telkens in een nieuwe stad terecht met een nieuwe naam en school. Hij raakt altijd bevriend met een kind van de persoon die hij moet uitschakelen. Zodra hij de kans heeft, vermoordt hij de staatsgevaarlijke persoon en gaat hij er weer vandoor. Boy Nobody is heel hard geworden, maar hij denkt af en toe nog wel aan de tijd dat zijn ouders nog leefden.
Boy Nobody krijgt een nieuwe opdracht. Hij gaat naar New York, waar hij de burgemeester moet vermoorden. Hij moet dus in contact komen met de dochter van de burgemeester. Deze opdracht is zwaar, want vrienden worden met een meisje is nogal lastig en de tijd die hij heeft voor de opdracht is ook kort. De dochter van de burgemeester, Sam, blijkt heel bijzonder te zijn waardoor deze opdracht wel heel moeilijk zal worden…

De verhaallijn zit zo vol spanning dat het haast van de pagina’s afdruipt, maar dit wordt ook gecompenseerd door leuke conversaties tussen de personages. Sluwe moorden en achtervolgingen zijn zeker aanwezig, maar daarnaast is er aandacht voor de personages. Ik kon al snel dit boek niet wegleggen en ik bleef maar doorlezen, Allen Zadoff wist mijn aandacht goed vast te houden!

Boy Nobody is een interessant personage. Hij is sluw, meedogenloos en berekenend, maar heeft eigenlijk ook nog een menselijke kant. Dit is zeer goed uitgewerkt in het boek. Boy Nobody is voornamelijk de harde moordenaar die logisch nadenkt (hij is enorm gehersenspoeld door Het Programma), maar hij weet zijn herinneringen aan zijn ouders nog levend te houden en daardoor krijg je toch wat sympathie voor deze jonge moordenaar. Boy Nobody is in eerste instantie slecht, maar hij stelt wel vragen bij Het Programma en ondanks de moorden kom je toch aan zijn kant te staan. Ervoor zorgen dat een lezer sympathie krijgt voor een gevaarlijke moordenaar, dat is pas een goede prestatie!
Sam vond ik een indrukwekkend meisje. Aangezien ze de dochter is van de burgemeester heeft ze al veel meegemaakt in haar leven. Haar moeder is ook om het leven gekomen en ze heeft een aparte relatie met haar vriendje. Je komt erachter dat Sam vele lagen bezit qua persoonlijkheid, waardoor je verstelt staat wat deze dame allemaal in haar mars heeft en hoe zwaar ze het wel niet kan hebben.

En… dat einde… Wow! Het was zo spannend, gaaf en spectaculair! Ik zat echt op het puntje van mijn stoel, ik kon dit boek gewoon niet wegleggen! Het einde gaf een enorme climax. Toen ik eenmaal het boek uit had gelezen, was ik blij dat het vervolg al in aantocht is!

Wordt Vervolgd

Boy Nobody is een geweldig begin van deze trilogie waardoor je een flinke dosis adrenaline krijgt. Het is vol spanning, interessante personages, actie en genoeg plekken uit New York. Dit vind ik ook zeker een echt jongensboek wat ik alle mannelijke boekenwurmen zeker aanraad, maar ik vermoed dat de dames ook zullen smullen van dit boek. Ik kan niet wachten om het tweede deel te lezen uit deze trilogie, namelijk De Opdracht!

Eerder verschenen op www.nerdygeekyfanboy.com

Titel

• Boy nobody