, Artikel door:
Auteur(s) boek:

Het spel der tronen

Je wint of je sterft

[Recensie] Hoewel beter bekend als Game of thrones; de immens populaire HBO-serie, kan ik toch zeggen, de boeken zijn beter. Als je ten minste geen bezwaar hebt tegen heel erg veel details.

George Martin laat weinig aan het toeval over. Landschappen, personages, afstammingen, gesprekken, kleding, dieren en veldslagen worden minutieus beschreven. Meer dan 2300 personages worden tot nu toe bij naam genoemd of bij een bijnaam. In het begin was dit behoorlijk overweldigend en dacht ik heel vaak ‘Wie ben jij ook alweer?’ Na een paar hoofdstukken was ik hier doorheen en vanaf dat moment vond ik de boeken geweldig.

Het lied van ijs en vuur is een soort combinatie van de middeleeuwen en magie. Ridders, vorstenhuizen, veldslagen te paard en zwaardvechten voelen vertrouwd aan, terwijl de draken, zombies en andere vormen van magie het verhaal spannender en onvoorspelbaarder maken.

Qua onvoorspelbaarheid doet Martin het sowieso goed, want hij is niet bang om belangrijke personages dood te laten gaan. Wees dus voorzichtig dat je je niet te veel te hecht aan je favorieten!

Sociologie Magazine

Heel fijn is ook dat Martin het boek uit verschillende perspectieven schrijft die niet alleen heel verschillende blikken op het verhaal werpen, maar ook fijne afwisselingen zijn. Er is duidelijk veel verschil in karakters en de diversiteit van menselijkheid wordt mooi weergegeven. Zelfs de personages die de meest slechte daden verrichten worden op deze manier begrijpelijk. Daarbij is niemand alleen maar goed of alleen maar kwaad. Iedereen heeft eigen motieven en maakt fouten. Heel realistisch!

Het zijn een paar dikke boeken maar dat is eigenlijk alleen maar fijn want dan kun je er langer mee doen. Het enige grote nadeel is dat de serie nog niet compleet is. Er zijn nog twee boeken beloofd, maar om het enorm complexe verhaal goed af te ronden heeft Martin veel tijd nodig. In 2011 is het meest recente deel uitgekomen en een release date voor de volgende wordt steeds maar weer opgeschoven.

Voor het eerst verschenen op De Leesclub van Alles.

Titel

• Het spel der tronen