In Africa with Avi and Kumbi
, Artikel door:
Auteur(s) boek:

In Africa with Avi and Kumbi

Kinderboek over de echte geschiedenis van Afrika

[Signalering] Dit bericht is vooral voor uitgevers en boekhandels bedoeld. Het gaat namelijk om een boek dat in Nederland op dit moment vrijwel niet te koop is, maar dat wel zou moeten zijn. Naledi Nomalanga Mkhize is een jonge hoogleraar geschiedenis aan de Nelson Mandela Universiteit in Port Elizabeth (Zuid-Afrika) merkte bij haar colleges hoezeer het curriculum in haar land nog wordt gedomineerd door de witte en westerse geschiedschrijving. Studentenprotesten in 2015 in haar land maakte duidelijk dat jonge Afrikanen dit niet langer pikken. Niet alleen willen ze strijden tegen al dan niet openlijk beleden racisme. Veel belangrijker nog is dat Afrikanen zichzelf definiëren, oog krijgen voor hun eigen geschiedenis en cultuur.

Om maar bij de bron te beginnen publiceert Mkhize nu een avonturenboek voor jonge kinderen over de geschiedenis van Afrika. Daarin komen de kolonisten pas heel laat. Eerst is er uitgebreid aandacht voor hoogtepunten als het Nubische rijk en Kwame Nkrumah, de eerste president van onafhankelijk Ghana. Dit is een boek, lijkt me, ook voor iedere schoolbibliotheek in Nederland (Ai, wegbezuinigd?) Willen we ooit tot een volledig geïntegreerde wereldgeschiedschrijving komen, dan moeten ook de nakomelingen van de kolonisten weten van de echte geschiedenis van Afrika.

Mijn eigen exemplaar heb ik voorlopig maar via familie in Zuid-Afrika besteld. Mkhize is inmiddels begonnen aan een kinderboek over belangrijke Afrikaanse uitvindingen.

Titel

• In Africa with Avi and Kumbi