, Artikel door:
Auteur(s) boek:

Je moet veel van mannen houden

Zwarte liefdesperikelen

[Recensie] Toegegeven, een verhaal dat zich afspeelt in Hollywood en waarin zelfs George Clooney meespeelt, deed aanvankelijk onze wenkbrauwen licht fronsen. Ook wisten we niet meer wat we nu echt van Darrieussecq konden verwachten. Het laatste boek dat we van haar lazen, Tom est mort (Tom is dood) liet niet echt een blijvende indruk achter. Gelukkig kan dat niet gezegd worden van deze Je moet veel van mannen houden.

Solange is een Franse actrice die tot in Hollywood carrière gemaakt heeft. Op een feestje van George Clooney ontmoet ze de mysterieuze en intrigerende Kouhouesso, een zwarte Canadese acteur, afkomstig uit Kameroen. Ze is meteen in de ban van deze man en na een liefdesnacht is het onmogelijk geworden om hem nog uit haar hoofd te zetten. Kouhouesso is echter niet alleen een bijzondere persoonlijkheid, hij heeft ook een grillig en koppig karakter. De discussies over Afrikaans zijn versus Amerikaans of Europees laaien hoog op: net deze discussies maken dit verhaal zo interessant.

Tegelijkertijd heeft Kouhouesso ook een ambitieus project voor ogen. Hij wil Conrads roman Heart of darkness verfilmen in hartje Congo. Iedereen verklaart hem gek, maar zijn obsessie met de film is groot. Zo groot dat zijn relatie met Solange eraan ten onder dreigt te gaan. Alle relatieperikelen staan steeds in verband met het verschil in huidskleur. Hoezeer Solange ook haar best doet, ze kan hem nooit echt begrijpen. Veel verder dan die conclusie gaat het verhaal jammer genoeg niet. Ook de stijl kabbelt op hetzelfde ritme voort: soms oppervlakkig, soms zeurderig, soms politiek en psychoanalytisch, maar vaak ook beschrijvend en abstract.

Op zich bevat deze roman best wel veel interessante uitgangspunten. Toch werkt de Hollywoodsetting niet altijd even goed. Sommige nevenpersonages komen bovendien te weinig uit de verf. Ook de relatie met Solanges (gehandicapte?) zoon blijft erg vaag. Wat ons betreft, hadden wat meer politieke of etnische insteken geen kwaad gekund. Dat deze roman een subtiele opvolger is van Solange uit 2012, kan misschien de interpretatie wat sturen, maar veel meer dan een achtergrondverhaal lijkt dat boek niet te zijn. Al bij al geen slechte roman, maar een aanrader zouden we het niet meteen noemen.

Eerder verschenen op Cutting Edge

Titel

• Je moet veel van mannen houden