, Artikel door:

Niemand dan wij

Brieven van Wim Sonneveld aan en van Friso Wiegersma

[Recensie] Met Niemand dan wij krijgt de lezer niet alleen een uniek inkijkje in het persoonlijke leven van Wim Sonneveld en Friso Wiegersma, maar vooral ook in de Nederlandse theaterwereld in de jaren ’50, ’60 en ’70. Wie op zoek is naar achterklap wordt teleurgesteld, maar wie een intrinsieke interesse in cultuur heeft kan zijn of haar hart ophalen.

Het grootste deel van Niemand dan wij bestaat uit de brieven die Sonneveld en Wiegersma elkaar in verschillende perioden stuurden. Hun relatie zelf wordt niet uitgebreid besproken – daar zijn ze zelfs in hun brieven discreet over – maar werk en vrienden komen des te meer aan bod. Zo lezen we alles over de verfilming van Dorp aan de rivier, waar Wiegersma bij betrokken was en die uit uiteindelijk genomineerd zal worden voor een Oscar, over Sonnevelds pogingen het in Hollywood te maken, en over de vele reizen die de heren ondernemen. De toon is casual, de namen van BN’ers uit een ver verleden vliegen je om de oren, en de koosnaampjes worden elke periode schattiger.

Naast brieven bevat dit boek ook waardevol beeldmateriaal, zoals een selectie foto’s van Sonneveld en Wiegersma, maar vooral ook de vele “Friepels” die Wiegersma voor Sonneveld maakte – simpele, kleurrijke schilderijtjes die Wiegersma gebruikte om zijn genegenheid voor zijn “Wimpel” uit te drukken. Ook staan van enkele brieven en ansichtkaarten ook de afbeeldingen afgedrukt, waardoor de lezer inzicht krijgt in kleine details, zoals de door Wiegersma ontworpen logo’s op Sonnevelds briefpapier.

Elke periode van brieven wordt ingeleid door Sonneveldkenner Frank Jochemsen. Hij legt kort uit wat er in de tussenliggende periode is gebeurd en waar de artiesten nu mee bezig zijn. Dit geeft de lezer wat meer grip op de soms onsamenhangende brieven.

Technisch Weekblad

Enige voorkennis van de betreffende periode is wel aan te raden: alhoewel er een uitgebreide lijst met noten achterin is opgenomen, blijft er een overweldigende hoeveelheid namen in de brieven voorkomen die lang niet iedereen meer zal kennen. Dit maakt de teksten soms een beetje ontoegankelijk.

Titel

• Niemand dan wij

Vertaling van