, Artikel door:
Auteur(s) boek:

Een toekomst waarborgen

Twee ondernemende families, een landgoed en een verzekeringsbedrijf in Overijssel (1797-2015)

[Signalering] Deze geschiedenis van een Overijssels landgoed, twee families en een bedrijf heeft een brede Nederlandse context. Dat kon dankzij de hoofdpersonen. Het boek behandelt twee eeuwen geschiedenis van de patriciërsfamilie Van Sonsbeeck en de adellijke familie Van Voorst tot Voorst. Het beschrijft ook de aankoop en het beheer van het landgoed Den Alerdinck bij Zwolle door Van Sonsbeeck en de geschiedenis van de mede door Van Sonsbeeck in 1809 opgerichte en ook door de familie Van Voorst tot Voorst bestuurde brandverzekeringsmaatschappij De Overijsselsche.

De auteur kon putten uit twintig meter archief, maar moest voor de persoonlijke geschiedenissen terecht in kranten en literatuur, en vooral bij de familie. De hoofdstukken laten zich afzonderlijk lezen, maar vullen elkaar ook aan. Het boek is toegankelijk geschreven en informatief geïllustreerd. Het heeft ook veel kaderteksten die net als de illustraties het verhaal verduidelijken. De lezer komt op onverwachte plekken en beleeft spannende momenten, zoals de militaire heldendaden in de Tweede Wereldoorlog van Roderic van Voorst tot Voorst, de laatste directeur van De Overijsselsche tot de fusie met Nedlloyd in 1964. Actueel is Roderics persoonlijke terugblik op zijn jaren als officier in de ‘Politionele Acties’ in Nederlands-Indië, die zoon Seger verwoordt onder de titel Moreel Kompas. De epiloog is langer dan gebruikelijk, omdat de auteur met drie generaties Van Voorst tot Voorst spreekt over het beheer en de toekomst van het landgoed Den Alerdinck II.

Eerder verschenen in Geschiedenis

Trouw

Titel