, Artikel door:
Auteur(s) boek:

Toen kwam Sam Didactief

Hond en held

[Recensie] De uitgever tipt het nieuwe boek van Edward van de Vendel als passend bij het thema van de Kinderboekenweek 2011. Da’s makkelijk zat: met het thema Superhelden kun je alle kanten uit. Maar eerlijk is eerlijk: de Kinderboekenweekslogan van dit jaar, ‘dapper durven zijn’, is wel degelijk van toepassing op dit boek.

Jeugdboek

Toen kwam Sam is een klein, intiem verhaal over een warm gezin. Vader, moeder, twee kinderen, drie paarden en twee honden. En dan komt er op een dag een derde hond aanwandelen. Als de negenjarige Kix hem ziet, denkt hij eerst dat het een spook is, zo wit en schichtig is de hond. De dagen erna komt de hond steeds weer terug en laat hij zich ook aanhalen door Kix en zijn zusje. Ze zouden hem graag houden, maar de hond is eigenlijk van de overburen. Toch woont Sam, zoals de kinderen hem noemen, feitelijk bij hen. Het is dan ook een grote schok voor Kix als de buren, niet bepaald dierenvrienden, Sam komen halen. ’s Nachts hoort hij de hond janken en hij besluit hem te gaan redden. En dan komt hij oog in oog met het oude baasje van Sam te staan die een geweer in zijn hand heeft. Van de Vendel beschrijft alles vanuit Kix’ kinderlijke perspectief Hij volgt hem in zijn magisch denken, waarmee de jongen alles wat hij niet begrijpt een eigen invulling geeft. En hij maakt Kix’ onvoorwaardelijke liefde voor de hond voelbaar. Eigenlijk heeft het verhaal niet zoveel om het lijf, maar het is zo liefdevol opgeschreven dat het een kleinood wordt. En of nou Kix of Sam de superheld is, mag iedereen zelf uitmaken.

Wandelmagazine

Eerder verschenen op Didactief

2011