Geschiedenis & Archeologie

Bestemming Soerabaja

Bestemming Soerabaja

Een verzwegen verleden in Nederlands-Indië

[Recensie] Onlangs [2014/red.] ontving ik van Cossee twee non-fictie boeken die veel met elkaar gemeen hebben.  Ilse Akkermans, een dochter van een oorlogsvrijwilliger die in Nederlands-Indië vocht en Eefje Rammeloo, een kleindochter van een grootmoeder die in de oorlog naar haar liefste in Duitsland vertrok, zijn in hun familiegeschiedenissen gedoken om er een verhaal uit te halen,

Lees verder...

Titia: een onbezonnen reis naar het land van de vijand

Zwart en wit in en na de oorlog

[Recensie] Ook Titia is in feite een non-fictieboek. Net als bij Bestemming Soerabaja  is de auteur van dit boek een familielid van de hoofdpersoon en heeft ze via verhalen, brieven en andere documenten een verhaal gereconstrueerd dat bijzonder en persoonlijk genoeg is om te boeien, maar dat tegelijkertijd een andere kijk geeft op de historische gebeurtenissen die we zo goed denken te kennen.

Lees verder...

Karel de Grote in Nijmegen

Karel de Grote in Nijmegen

Prachtig geïllustreerd boek over de middeleeuwse vorst in Nederland

[Recensie] Karel de Grote in Nijmegen vertelt over de geschiedenis van Nijmegen als keizerstad en de bezoeken die Karel de Grote aan de stad bracht. Het boek is een bewerkte en uitgebreide heruitgave van deel 2 van De 20 dagen van Nijmegen (Zwolle 2005). De tekst is afkomstig van de Nijmeegse stadsarcheoloog Jan Thijssen.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Vechten voor het beloofde land

Vechten voor het beloofde land

Nederlanders in de Amerikaanse Burgeroorlog

[Recensie] De Amerikaanse burgeroorlog (1861-1865) was een mensenlevensverslindende gebeurtenis. Het bloedigste conflict dat vermoedelijk ooit op Amerikaanse bodem is uitgevochten leverde maar liefst 600.000 doden op. Schrijnend is dat tweederde daarvan niet stierf in de strijd, maar ten gevolge van ziektes en door de ontberingen in de krijgsgevangenkampen.

Ook nieuwe landgenoten vochten mee in de oorlog.

Lees verder...

De Vliet langs Leidschendam en Voorburg

De Vliet langs Leidschendam en Voorburg

Een tijdschrift op salontafelformaat

[Recensie] De Vliet is het kanaal dat langs Voorburg en Leidschendam naar Leiden voert. Nu is hij nog in beperkte mate van belang voor de beroepsscheepvaart, maar vooral in trek bij de pleziervaart tussen Leiden en Delft. De bewoners van Voorburg-Leidschendam passeren het water over de bruggen en de sluis, wandelen en vissen, spelevaren en zwemmen langs,

Lees verder...

Kinderen van de repressie

Kinderen van de repressie

Dat de repressie een anti-Vlaamse maatregel was is onzin

De Gentse historicus Koen Aerts lag aan de basis van de succesvolle tv-reeks Kinderen van de collaboratie. Vandaag wordt in het Vlaams parlement zijn boek voorgesteld waarvan de reeks een spin-off was: Kinderen van de repressie.

[Interview] Wat hebben schrijver Jeroen Olyslaegers,

Lees verder...

Recensie door:

• Onbekend

Auteurs:

Beoordeling:

De terugtocht

De terugtocht

Een nieuwe visie op de dekolonisatie van Indonesië

[Recensie] De Jongs fascinatie voor de roerige dekolonisatieperiode is niet vreemd, in 1962 werd hij als dienstplichtig militair naar Nieuw-Guinea gestuurd toen de crisis met Indonesië richting het kookpunt steeg. Dit boek vormt een synthese van twee van zijn eerdere onderzoeken naar de periode van Indonesische dekolonisatie: Diplomatie of Strijd (1988) en Avondschot (2011).

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Romeinen en barbaren

Romeinen en barbaren

Barbaren in een bijrol

[Recensie] Het is misschien wel de meest gestelde vraag in het historiografisch onderzoek naar de Oudheid, en tevens het onderwerp van dit boek van historicus Jeroen Wijnendaele: waarom en waaraan ging het Romeinse Rijk in het Westen ten onder? Nu haast Wijnendaele zich na deze vraagstelling direct om aan te geven dat de hele suggestie van een ‘ondergang’ van het West-Romeinse Rijk een kunstmatige is.

Lees verder...

De boerenoorlog

De boerenoorlog

Boer tegen Brit

[Recensie] Behalve voor Britten en Zuid-Afrikanen blijft de Boerenoorlog ook voor veel Nederlanders een tot de verbeelding sprekende episode uit de geschiedenis. Het waren immers ‘stamverwanten’, afstammelingen van Nederlandse kolonisten, die Boeren die het in de zuidelijkste punt van Afrika in hun hoofd haalden de sterkste wereldmacht van die tijd de voet dwars te zetten,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Wanneer het water breekt

Wanneer het water breekt

Bootvluchtelingen uit Vietnam blikken terug

[Recensie] Bootvluchtelingen: mensen die alles op het spel zetten, zelfs hun leven en dat van hun kinderen, om elders een nieuw bestaan op te kunnen bouwen. Gedwongen door oorlogshandelingen, politieke omwentelingen of vervolging vanwege religie of geaardheid. Iedereen heeft daar wel een beeld bij: van wankele bootjes met verzwakte mensen tot een aangespoelde verdronken peuter.

Lees verder...