Opvoeden

Kleine mensen, grote gevoelens

Kleine mensen, grote gevoelens

De seksuele opvoeding van kinderen

[Blog] Seksuele opvoeding. Gelukkig hoef ik daar met mijn zoons van 1 en 3 jaar nog lang niet aan te beginnen. Of wel? En waarom ‘gelukkig’? In het makkelijk leesbare maar toch zeer informatieve boek Kleine mensen, grote gevoelens geeft psycholoog-seksuoloog Sanderijn van der Doef weer hoe de seksuele ontwikkeling van kinderen van 0 tot 12 jaar gaat,

Lees verder...

Waarom? Daarom!

Waarom? Daarom!

Opvoeden op z’n Surinaams

[Blog] Roué (wat een mooie naam vind ik dat!) Verveer is cabaretier en acteur. En vader van twee zonen: Randy en Julian. Zelf is Roué opgevoed in Suriname, en in dit boek vergelijkt hij zijn eigen opvoeding met de manier waarop hij zelf zijn zonen nu opvoedt in Amsterdam. Die twee manieren van opvoeden liggen – je raadt het al – mijlenver uit elkaar.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Zie wat je kind beweegt: Over bewegen, zintuigen en sensorische informatie verwerken

Werken aan prikkelverwerking

[Recensie] Ga eens na hoeveel prikkels je op elk moment van de dag op je afgevuurd krijgt. Deel ze in in categorieën: visueel, auditief, tactiel; op de voorgrond en op de achtergrond; van binnen (zowel geestelijk als lichamelijk) en van buiten. De kans is groot dat je voor alleen al de afgelopen paar seconden een lijst samen kunt stellen waar je U tegen zegt.

Lees verder...

Spelenderwijs verbinden en hechten

Spelenderwijs verbinden en hechten

Spelenderwijs ontwikkelen

[Recensie] Natuurlijk, kinderen leren van instructie, diepe zuchten en het langzaam herhalen van die instructie. Maar kinderen ontwikkelen zichzelf net zo hard – beter zelfs, vooral op jonge leeftijd – door te spelen. Ga maar na wat je allemaal al moet kunnen om alleen maar een bal over te kunnen gooien. Een goede opvoeder doet er dus goed aan zoveel mogelijk (fysieke) spelletjes met de kroost te spelen.

Lees verder...

Juffen zijn toffer dan meesters - En nog meer mythes over leren en onderwijs

Juffen zijn toffer dan meesters – En nog meer mythes over leren en onderwijs

Huiswerk werkt (soms) wél

[Recensie] Leert programmeren je probleemoplossend te denken? Moet je 10.000 uur oefenen om ergens een expert in te worden? Moeten leerkrachten meer worden betaald naarmate ze betere resultaten leveren? Het zijn zomaar drie voorbeelden van vragen die onderwijsspecialisten Pedro De Bruyckere, Paul A. Kirschner en Casper Hulshof bespreken in Juffen zijn toffer dan meesters.

Lees verder...

Mijn moeders strijd

Mijn moeders strijd

Feminisme avant la lettre

[Recensie] Het Boekenweekessay 2019 is, hoewel geschreven door een man, wel geheel in lijn met het thema ‘De Moeder de vrouw’. Over dat thema is veel te doen geweest. De belangrijkste kritiek: waarom zo’n thema en toch het boekenweekgeschenk en – essay laten schrijven door mannen? Terechte kritiek, waarvoor de CPNB al even terecht zij het niet erg diep door het stof is gegaan.

Lees verder...

Psychologie en pedagogiek van het jonge kind

De theorie en praktijk van opgroeien en opvoeden

[Recensie] Kinderen zijn hinderen, zo luidt het gezegde. Maar goed opgevoede kinderen zijn aanzienlijk minder grote hinderen, en dat is waarom het voor opvoeders – of dat nu ouders, docenten, kleuterleidsters of zelfs oppassers betreft – belangrijk om zich ten minste enigszins te verdiepen in de psychologie en pedagogiek van het jonge kind.

Lees verder...

Een boterham met tevredenheid

Een boterham met tevredenheid

Was vroeger alles beter?

[Recensie] Een boterham met margarine noemde men vroeger een boterham met tevredenheid. Op de cover van het boek Een boterham met tevredenheid – Honderd jaar opvoeden in Nederland staan de woorden hoelahoep en stoepkrijt, lauwe schoolmelk en touwtje uit de brievenbus. Menigeen zal bij die woorden wellicht met weemoed terugdenken aan die goeie ouwe tijd.

Lees verder...

Gezond hechten

Gezond hechten

Verbondenheid met de wereld

[Recensie] Mijn oog viel op het boek Gezond hechten, met als ondertitel Opgroeien in verbondenheid met jezelf en de wereld. Een ietwat zweverige titel, maar wie mij kent, weet dat ik niet vies ben van een beetje zweverigheid. In dit boek vertelt schrijfster Loïs Eijgenraam hoe het proces van hechten en gezond gehecht zijn in zijn werk gaat.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Slaap! Hoe je baby van 0-12 maanden doorslaapt

Slaap! (leidt tot meer slaap)

Susanne Willekes schreef het boek Slaap!, met als ondertitel: Hoe je baby van 0-12 maanden doorslaapt.

[Blog] Nou, als dat geen gegarandeerd verkoopsucces opleverde, weet ik het ook niet, want als er íets is waar jonge ouders gebrek aan hebben dan is het slaap. Willekes – de eerste gecertificeerde Nederlandse kinderslaapcoach en tevens ervaringsdeskundige als moeder met een slecht slapend kind – belooft ons niet Hét Enige Echte Succesvolle Recept voor goede slapers (en ook geen bergen goud),

Lees verder...

Recensie door:

• Onbekend