Opvoeden

Van je moeder moet je het hebben, van je dochter kun je het krijgen

Wat dochters meekrijgen van hun moeders

[Recensie] Door middel van dit boek nemen dochter – Mayke Smit – en haar moeder – Alice Altink – de lezer op een bijzonder open en oprechte wijze mee naar Ibiza. Echter niet om hun vakantiebelevenissen met de lezer te delen, want het doel van deze trip is van een geheel ander kaliber.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Ontaarde ouders

Ontaarde ouders

Leven met kinderen

[Recensie] Als je net vader of moeder bent, voel je de behoefte om wat je overkomen is, inclusief alle details, hoogte- en dieptepunten, te delen. Die behoefte herken ik maar al te goed. En Sarah Sluimer en Willem Bosch ook. Zij gaven hun boek Ontaarde ouders de ondertitel Overleef de moedermaffia en schrap papadag: hoe normaal te leven na de geboorte van je kind.

Lees verder...

Het ware leven - Of waarom de jeugd gecorrumpeerd moet worden.

Het ware leven – Of waarom de jeugd gecorrumpeerd moet worden.

Niemand leert jongens volwassen te worden

De schrijver

[Recensie] Alain Badiou (1937) is een politiek geëngageerde Franse filosoof. Deze voormalige leerling van Louis Althusser doceerde aan prestigieuze universiteiten in Parijs en schreef meer dan twintig filosofische boeken. Ook publiceerde hij theaterstukken en romans. L’être et l’événement (Zijn en evenement) uit 1988 wordt zijn belangrijkste werk genoemd.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Bewonder mij! Overleven in een narcistische wereld

Hoe onze samenleving narcisme aanmoedigt

Ontwikkelingspsycholoog Eddie Brummelman schreef met Bewonder mij! een actueel boek in tijden van toenemend narcisme. Leer kinderen gezonde zelfwaardering aan in plaats van zelfbewondering, is zijn boodschap. Met tips hoe dat te doen.

[Recensie] Narcissus was een knappe vent die verliefd werd op zijn eigen spiegelbeeld in het water,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Kleine mensen, grote gevoelens

Kleine mensen, grote gevoelens

De seksuele opvoeding van kinderen

[Blog] Seksuele opvoeding. Gelukkig hoef ik daar met mijn zoons van 1 en 3 jaar nog lang niet aan te beginnen. Of wel? En waarom ‘gelukkig’? In het makkelijk leesbare maar toch zeer informatieve boek Kleine mensen, grote gevoelens geeft psycholoog-seksuoloog Sanderijn van der Doef weer hoe de seksuele ontwikkeling van kinderen van 0 tot 12 jaar gaat,

Lees verder...

Waarom? Daarom!

Waarom? Daarom!

Opvoeden op z’n Surinaams

[Blog] Roué (wat een mooie naam vind ik dat!) Verveer is cabaretier en acteur. En vader van twee zonen: Randy en Julian. Zelf is Roué opgevoed in Suriname, en in dit boek vergelijkt hij zijn eigen opvoeding met de manier waarop hij zelf zijn zonen nu opvoedt in Amsterdam. Die twee manieren van opvoeden liggen – je raadt het al – mijlenver uit elkaar.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Zie wat je kind beweegt: Over bewegen, zintuigen en sensorische informatie verwerken

Werken aan prikkelverwerking

[Recensie] Ga eens na hoeveel prikkels je op elk moment van de dag op je afgevuurd krijgt. Deel ze in in categorieën: visueel, auditief, tactiel; op de voorgrond en op de achtergrond; van binnen (zowel geestelijk als lichamelijk) en van buiten. De kans is groot dat je voor alleen al de afgelopen paar seconden een lijst samen kunt stellen waar je U tegen zegt.

Lees verder...

Spelenderwijs verbinden en hechten

Spelenderwijs verbinden en hechten

Spelenderwijs ontwikkelen

[Recensie] Natuurlijk, kinderen leren van instructie, diepe zuchten en het langzaam herhalen van die instructie. Maar kinderen ontwikkelen zichzelf net zo hard – beter zelfs, vooral op jonge leeftijd – door te spelen. Ga maar na wat je allemaal al moet kunnen om alleen maar een bal over te kunnen gooien. Een goede opvoeder doet er dus goed aan zoveel mogelijk (fysieke) spelletjes met de kroost te spelen.

Lees verder...

Juffen zijn toffer dan meesters - En nog meer mythes over leren en onderwijs

Juffen zijn toffer dan meesters – En nog meer mythes over leren en onderwijs

Huiswerk werkt (soms) wél

[Recensie] Leert programmeren je probleemoplossend te denken? Moet je 10.000 uur oefenen om ergens een expert in te worden? Moeten leerkrachten meer worden betaald naarmate ze betere resultaten leveren? Het zijn zomaar drie voorbeelden van vragen die onderwijsspecialisten Pedro De Bruyckere, Paul A. Kirschner en Casper Hulshof bespreken in Juffen zijn toffer dan meesters.

Lees verder...

Mijn moeders strijd

Mijn moeders strijd

Feminisme avant la lettre

[Recensie] Het Boekenweekessay 2019 is, hoewel geschreven door een man, wel geheel in lijn met het thema ‘De Moeder de vrouw’. Over dat thema is veel te doen geweest. De belangrijkste kritiek: waarom zo’n thema en toch het boekenweekgeschenk en – essay laten schrijven door mannen? Terechte kritiek, waarvoor de CPNB al even terecht zij het niet erg diep door het stof is gegaan.

Lees verder...