Reisboeken

Copenhagenize

Copenhagenize

De definitieve fietsgids voor steden?

[Recensie] In de top twintig van fietsvriendelijke steden over de wereld doet Nederland het niet slecht, met Utrecht op de tweede en Amsterdam op de derde plaats, zo blijkt uit een onderzoek uit 2017 door het Amerikaanse techniekblad Wired. Maar Kopenhagen staat al jaren met stip bovenaan, en veel steden zouden van de Deense hoofdstad op het gebied van de fietsinfrastructuur kunnen leren,

Lees verder...

Reiskoorts bij Nederlandse kunstenaars sinds 1850

Inspiratie onderweg

[Recensie] Bij Museum De Hallen in Haarlem was tijdens de zomervakantie van 2016 een zeer toepasselijke tentoonstelling te zien, Reiskoorts. Deze tentoonstelling focust op hoe reizen een permanente inspiratiebron zijn voor de praktijk van kunstenaars sinds 1850. In 2003 organiseerde De Hallen eerder de lentetentoonstelling En Route waarin zij een eerste verkenning op dit gebied maakte,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Het Oostblokboek

Het Oostblokboek

Sightseeing achter het IJzeren Gordijn

[Recensie] Met het 25-jarig jubileum van de val van de Berlijnse Muur was de Koude Oorlog in 2014 weer even terug op het internationale toneel. Ook in Nederland was er kortstondig weer volop aandacht voor de recente geschiedenis en de voormalige Sovjet-Unie. Verscheidene publicaties over de Koude Oorlog rolden van de persen, zoals Willem Melchings Van het socialisme,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Mijn moeder wil je graag ontmoeten

Mijn moeder wil je graag ontmoeten

Avontuurlijke verhalen voor nieuwsgierige reizigers

[Voorpublicatie] In Mijn moeder wil je graag ontmoeten neemt Martijn van der Kooij je mee naar avontuurlijke plaatsen en brengt hij je in contact met bijzondere mensen. In vijftien meeslepende reportages word je meegevoerd van Montevideo naar Moskou en van Jakarta naar Alexandrië. Mijn moeder wil je graag ontmoeten biedt herkenning en inspiratie aan iedereen die van avontuurlijke reizen houdt.

Lees verder...

Recensie door:

• Onbekend

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De rare reisgids

De rare reisgids

Nederland in 99 schandalen

[Recensie] Met veel humor laten wetenschapsjournalisten Willem Koert en Korné Versluis in De rare reisgids de lezer de verborgen, donkere kant van Nederland zien aan de hand van 99 kleine en grote schandalen: van de studio waar het smurfenlied werd opgenomen tot de nagebouwde Ark van Noach van Johan Huibers en van de snoepwinkel waar je ‘jodenvet’ kunt kopen tot de UFO-landingsplaats in Houten.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Rusland voor Gevorderden. Berichten van een Overlever

Het rariteitenkabinet van Jelle Brandt Corstius

In Rusland gaan voortdurend dingen stuk of mis. De taxi slaat bij elke rotonde af, de reisgidsen zijn permanent dronken en de geldautomaat geeft, terwijl je saldo niet toereikend is, te veel geld. Wie wil weten welke absurditeiten zich voordoen in Rusland is bij Jelle Brandt Corstius aan het goede adres.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Zes maanden in de Siberische wouden

Zes maanden in de Siberische wouden

Mooie observaties en prachtige beschrijvingen

[Recensie] Sylvain Tesson is schrijver en filosoof en reist de hele wereld over. Het boek Zes maanden in de Siberische wouden is, zoals de ondertitel van het boek zegt, een dagboek in eenzaamheid. Dat klinkt nogal verdrietig maar dat is het zeker niet. Sylvain Tesson wilde vóór zijn veertigste verjaardag ervaren hoe het is om als kluizenaar te leven.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

De hanen van de koning

De hanen van de koning

Fietsen door Thailand, Laos en Cambodja

[Recensie] Frank van Rijn is een wereldfietser en heeft al heel wat reizen gemaakt en een aanzienlijk aantal boeken over deze fietsreizen geschreven. Na zijn studie aan de TU in Delft wilde hij er een jaartje  tussenuit. Nu is dat heel gewoon maar in zijn tijd (Van Rijn is geboren in 1948) deed niet iedereen dat zomaar.

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Indische koortsen

Indische koortsen

Het gras is nergens groener

[Recensie] Oost West, Thuis Best is de onuitgesproken teneur van vrijwel alle reisliteratuur. Het gras is niet groener achter de horizon, het is blauw of rood, het is eigenlijk geen gras. De bewoners van vreemde landen lijken op mensen, en soms krijg je het gevoel dat ze het ook zijn. Maar bij nadere bestudering rijst grote twijfel en hoe langer de reis,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Reizen volgens Hannema

Reizen volgens Hannema

“Reist een gelukkig mens?”

[Recensie] Misschien ben ik wel bevooroordeeld – ik ben dol op reizen en reisverhalen – en vind ik Reizen volgens Hannema alleen daarom al een heerlijk boek. Maar er is meer. Dit boek bevat absoluut geen doorsnee reisverhalen. Nee, het zijn de reflecties van een intelligent persoon die op reis is gegaan,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs: