Reisboeken

Dag lief fijn eiland

Dag lief fijn eiland

Je waant je in een andere wereld

[Recensie] Arnold (1979) en Erik (1968) van Bruggen zijn broers, geboren en getogen op Texel. Arnold is schrijver en filmmaker (prospektor.nl). Erik heeft een campagne-adviesbureau op maatschappelijk en cultureel gebied. Deze eilanders stelden een boekje samen met 23 schrijvers die hun liefde voor Texel onder woorden brengen.

Een eiland spreekt altijd tot de verbeelding.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

111 Plekken in Dordrecht die je gezien moet hebben Hereditas Nexus

Hoe dichter bij Dort, hoe mooier het wordt

[Recensie] Het boek 111 Plekken in Dordrecht die je gezien moet hebben is er één uit de reeks 111 PLEKKEN-boeken die uitgeverij THOTH sinds 2015 uitbrengt. De serie is gemaakt naar voorbeeld van de 111 ORTE-serie van de Duitse uitgever Emons. De 111 PLEKKEN-boeken zijn bedoeld als ideale gids om een specifieke stad of streek te ontdekken.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Wandelen

Wandelen

Kuieren, slenteren of wandelen?

[Recensie] Wie op internet zoekt op het lemma wandeltocht krijgt zo’n 1.230.000 hits, de term wandelclub levert 216.000 treffers op, terwijl de niet zo gebruikelijke omschrijving flaneren toch nog in 289.000 gevallen raak is. Deze kleine onwetenschappelijke speurtocht wijst ontegenzeggelijk in een richting: het wandelen is in ons land een populaire activiteit.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Waar de wind waait

Waar de wind waait

Heer der winden

Nick Hunt wandelde anderhalf jaar door Europa en merkte dat wind meer is dan luchtdrukverschil. Het is ook geschiedenis, cultuur en politiek.

[Interview] “Ik heb verschillende tochten in de omgeving gemaakt, maar door die wind was het steeds onmogelijk iets te doen,” schreef Vincent van Gogh op 9 maart 1888 vanuit Arles aan zijn broer Theo.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Achter Nietzsche aan

Achter Nietzsche aan

En nog steeds weten we niet waarom Nietzsche fascineert

[Recensie] In de slaapkamer waarin filosoof Friedrich Nietzsche woonde in Turijn, huist tegenwoordig een bejaarde vrouw. Ze krijgt nog steeds regelmatig bezoek vanwege haar nihilistische voorganger: van filmploegen tot hoogleraren tot kunstenaars – tot Nietzscheliefhebber Dennis van den Broek. In een poging zijn fascinatie voor Nietzsche te begrijpen, deed hij een week lang de woonplaatsen van de filosoof aan.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Van hier tot Tokio

Van hier tot Tokio

Stoere man op de motor

[Recensie] Ik heb gemengde gevoelens over het zeer persoonlijke reisboek Van hier tot Tokio van motorjournalist Paul van Hooff (1964). Terwijl ik mij aanvankelijk nog wat erger aan de stoere mannenpraat en de vele verwijzingen naar alles wat maar met motoren te maken heeft, begin ik naarmate ik doorlees, scheurtjes in dat stoere gedrag te ontdekken en ontroert het boek me op momenten zeer.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Must Eat Parijs

Must Eat Parijs

Niet naar Parijs zonder dit boek

[Recensie] Het boek is, zoals op de cover staat, een eigenzinnige selectie culinaire adressen en uiteraard allemaal te vinden in Parijs; de absolute wereldhoofdstad als het gaat om culinaire geneugten. Wie Parijs kent weet dat je iedere paar meter wel een restaurant, bistro, bakker, brasserie en noem maar op tegenkomt. Maar hoe weet je waar de bijzondere en beste adressen te vinden zijn?

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Zonder bagage

Zonder bagage

Een hartstochtelijke reis door Europa

[Recensie] Wie kent het niet? De welbekende vakantiestress bij het inpakken van je koffers voor de vakantie, het sluiten en het vervolgens wegen van je koffers om erachter te komen dat je veel te veel kilo’s mee wilt nemen. Uiteindelijk blijk je veel meer mee te hebben dan dat je nodig hebt gehad (bijvoorbeeld die vier paar schoenen en de twaalf jurkjes) die bij thuiskomst gewoon weer in de kast verdwijnen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

• Niet beoordeeld

Copenhagenize

Copenhagenize

De definitieve fietsgids voor steden?

[Recensie] In de top twintig van fietsvriendelijke steden over de wereld doet Nederland het niet slecht, met Utrecht op de tweede en Amsterdam op de derde plaats, zo blijkt uit een onderzoek uit 2017 door het Amerikaanse techniekblad Wired. Maar Kopenhagen staat al jaren met stip bovenaan, en veel steden zouden van de Deense hoofdstad op het gebied van de fietsinfrastructuur kunnen leren,

Lees verder...

Reiskoorts bij Nederlandse kunstenaars sinds 1850

Inspiratie onderweg

[Recensie] Bij Museum De Hallen in Haarlem was tijdens de zomervakantie van 2016 een zeer toepasselijke tentoonstelling te zien, Reiskoorts. Deze tentoonstelling focust op hoe reizen een permanente inspiratiebron zijn voor de praktijk van kunstenaars sinds 1850. In 2003 organiseerde De Hallen eerder de lentetentoonstelling En Route waarin zij een eerste verkenning op dit gebied maakte,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling: