Een Koninklijk Paradijs

Een Koninklijk Paradijs

Aert Schouman en de verbeelding van de natuur

[Signalering] Aert Schouman (1710-1792), geboren in Dordrecht, tekende als jongen al tijdens vaartochten met zijn vader, beurtschipper op Middelburg.  Als vijftienjarige ging hij in de leer bij een kunstschilder en kwam als portretschilder in contact met gegoede burgers, zoals zijn mecenas Hendrik van Slingelandt. Aan de kinderen daarvan gaf hij later weer schilderles.

Lees verder…

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Het sublieme

Het sublieme

De schoonheid moest dood

[Recensie] Volgens de Duitse filosoof Immanuel Kant was de Nederlander zozeer gericht op het nut, dat alle aandacht voor het schone en het sublieme erbij inschoot. Kant schreef dit in 1764, maar sindsdien is er wel wat veranderd. Daarvan getuigt bijvoorbeeld Het sublieme. Het einde van de schoonheid en een nieuw begin van Hans den Hartog Jager,

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Demystified

Demystified

Demystificatie van de kleiovens

[Recensie] In vier delen – beschouwingen en vraaggesprekken – ‘demystificeert’ de Brits-Nederlands-Chinese kunstenaar Nick Renshaw (1967) het succes van het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) in Oisterwijk. Aanleiding voor dit gespecialiseerde, actueel vormgegeven boek is Renshaws Britse doctoraalscriptie.

Eind 2015 betrok het Europees Keramisch Werkcentrum een voormalig fabriekspand bij het spoor in Oisterwijk.

Lees verder…

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Großes Ey

Großes Ey

Kunst tussen warme broodjes en gebakken aardappeltjes

In de Duitse non-fictie biografie Großes Ey vertelt Ute Bales (1961) over Johanna Ey, een gescheiden bakkersvrouw die van 1916 tot 1947 in Düsseldorf een kunsthandel dreef. Dankzij haar kregen scharminkelige schilders als Otto Dix en Max Ernst hun eerste exposities. Zelf zou ze nooit van hun roem profiteren.

Lees verder…

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Pierre Janssen

Pierre Janssen

Zeer lange man met zeer grote missie

[Recensie] Tien jaar na zijn overlijden eren de stedelijke musea van Schiedam en Arnhem hun bevlogen  directeur Pierre Janssen (1926-2007) elk met een tentoonstelling. Zijn grote bekendheid dankte Janssen aan zijn tv-optredens, waardoor hij generaties Nederlanders onbevangen naar beeldende kunst leerde kijken. In dezelfde geest schreef kunsthistorica Petra Timmer een discrete maar toch openhartige biografie,

Lees verder…

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Collecting Colour

Collecting Colour

Berichten over een colorotheek

[Recensie] Bij de Sikkensprijs 2017 verscheen deze week een compact knalgeel boekje over de Forbes Pigment Collection/Straus Center for Conservation and Technical Studies van Harvard University: een erg lange naam voor een wonderlijke Amerikaanse collectie met kleurpigmenten.

Directeur Narayan Khandekar schreef een korte geschiedenis van het colorisme in zijn wetenschappelijk instituut en de daaraan verbonden onderzoeken.

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

De vijfde lijn

De vijfde lijn

Kunst kijken met ogen en hersens in 13 eloquente 5e-lijnsdialogen

[Recensie] Tel je de spieramen waar een schilderslinnen omheen zit gespannen bij elkaar op dan kom je uit op vier lijnen. Maar dan moet het eigenlijke schilderij nog gemaakt worden. Volgens beeldend kunstenaar Steven Aalders is de eerste lijn, die je op het doek zet, daarom de vijfde lijn.

Lees verder…

Arita/Table of contents

Arita/Table of contents

Arita Porselein: een nieuwe kans voor een stagnerend ambacht?

[Recensie] In 2005 maakte ik voor de Amsterdamse designgalerie BINNEN een presentatie van de Japanse ontwerper Toshiyuki Kita. Vooral bekend om zijn Wink Sofa voor Cassina, een verstelbare fauteuil met Micky Mouse oren. Kita zoekt een synthese tussen Oost en West en maakt zich ook sterk voor het ambacht.

Lees verder…

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Van Goghs oor

Van Goghs oor

Van Goghs oorlel

Een onlangs opgedoken schetsje zou het definitieve bewijs zijn dat Vincent van Gogh niet zijn oorlelletje, maar zijn complete oor afsneed — het Van Goghmuseum ging ermee vol op het orgel. Maar is de vondst werkelijk doorslaggevend, of is het slechts een aardig nieuw detail?

Nadere vragen weigert het museum te beantwoorden.

Lees verder…

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

En toen De Stijl

En toen De Stijl

Wijze kater op atelierbezoek

[Recensie] De kubistische schilder Piet Mondriaan komt zijn ordelijke atelier binnen en wat ziet hij?
Een aantrekkelijke vrouw. Nog naakt ook! Eén probleem: ze is geheel uit vierkantjes opgebouwd.

Deze prachtige tekening van Joost Swarte uit 1984 wijst er op dat de grootmeester van de klare lijn al vroeg geïntrigeerd en geamuseerd was door De Stijl.

Lees verder…

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling: