Geschiedenisdidactiek

Geschiedenisdidactiek

Geschiedenis: zinvol, leerbaar, haalbaar

[Recensie] Na twintig jaar is er eindelijk een nieuw handboek geschiedenisdidactiek voor twaalf- tot achttienjarigen verschenen. Het geeft goed de recente stand van zaken weer.

De eindrapportage van de Commissie Historische en Maatschappelijke Vorming, Verleden, heden en toekomst die in 2001 verscheen, bevat niet alleen een beschrijving van longitudinaal opgebouwd geschiedenisonderwijs, maar ook een groot aantal aanbevelingen.

Lees verder...

Het leren voorbij

Het leren voorbij

De basis van Biesta

[Recensie] De ideeën van Gert Biesta zijn vooral bekend geworden door zijn boeken Goed onderwijs en de cultuur van het meten (2012) en Het prachtige risico van onderwijs (2015). Maar eerder al, in 2006, publiceerde hij Beyond Learning.

Dit boek zou je zijn oerboek kunnen noemen,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Didactisch coachen

Didactisch coachen

Handvat voor hoge verwachtingen

[Recensie] Hoe kunnen leraren het leren van hun leerlingen bevorderen? Tal van onderzoeken zijn uitgevoerd en nog steeds zijn we op zoek naar antwoorden. De bekendste checklist die we inmiddels hebben, is die van John Hattie.

Hij analyseerde duizenden onderzoeken naar effectieve interventies en toonde aan dat hoge verwachtingen het meeste effect hebben.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Big Theories Revisited 2

Big Theories Revisited 2

Thuiscultuur ook belangrijk voor motivatie in de klas

Wie kent hem niet: de ‘Self Determination Theory’ die stelt dat voor de motivatie van leerlingen drie basisbehoeftes belangrijk zijn: de behoefte aan competentie, autonomie en verbondenheid. De sociale en culturele omgeving speelt ook een rol weten we nu. Een groep onderzoekers uit verschillende landen kraakten de hersens hierover en schreven een boek dat tijdens AERA is gepresenteerd.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Meester in de klas

Meester in de klas

Persoonlijk leiderschap voor leerkrachten

Op papier kan het basisonderwijs elk kind bieden wat het nodig heeft, maar in de praktijk zijn scholen nog volop op zoek naar hoe ze passend onderwijs kunnen realiseren. Simone van Dijk schreef een hands-on managementboek voor leerkrachten: Meester in de klas. Een voorpublicatie.

Van Dijk, zelf leerkracht en trainer: “Ik werk samen met leerkrachten en teams aan het nemen van de regie over hun werk,

Lees verder...

Recensie door:

  • Onbekend

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Handboek natuurkundedidac­tiek

Handboek natuurkundedidac­tiek

Alles over natuurkundedidactiek op een rij

[Recensie] Het Handboek natuurkundedidac­tiek is een uitgebreid naslagwerk dat gebruikt wordt voor het onderdeel vakdidactiek in de opleiding tot eerste- en tweedegraads natuurkundeleraar. Het is ook bedoeld voor natuurkundeleraren die hun onderwijs verder willen ontwikkelen.

Aan het boek hebben 32 auteurs bijgedragen, waaronder bekende namen uit de wereld van de natuurkundevak­didactiek,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld