The Priority List

The Priority List

Nog een keer de leerlingen

[Recensie] Men neme een Amerikaanse leerkracht, een groepje inner city minority kids, een snufje achterstandsproblematiek en het aloude adagium “kinderen kunnen meer dan zijzelf denken.” Doe de ingrediënten bij elkaar, zing het Amerikaanse volkslied terwijl u het gerecht met een lepel opklopt en serveer koud met een paar takjes sentiment. Voilà. Didactische dikdoenerij in boekvorm.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Geschiedenisdidactiek

Geschiedenisdidactiek

Geschiedenis: zinvol, leerbaar, haalbaar

[Recensie] Na twintig jaar is er eindelijk een nieuw handboek geschiedenisdidactiek voor twaalf- tot achttienjarigen verschenen. Het geeft goed de recente stand van zaken weer.

De eindrapportage van de Commissie Historische en Maatschappelijke Vorming, Verleden, heden en toekomst die in 2001 verscheen, bevat niet alleen een beschrijving van longitudinaal opgebouwd geschiedenisonderwijs, maar ook een groot aantal aanbevelingen.

Lees verder...

Onderwijskunde. Een kennisbasis voor professionals

Onderwijskunde. Een kennisbasis voor professionals

Het perspectief van de leraar

[Recensie] De ‘ultieme’ leraar is iemand die veel weet, practicus is, een evenwichtige persoonlijkheid heeft en een reeks specifieke, op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde vaardigheden beheerst. Oeps. Gelukkig zijn er vele ‘ideale’ leraren, die het nodige te danken hebben aan de onderwijskunde.

Zestien Nederlandse en Vlaamse hoogleraren geven in Onderwijskunde. Een kennisbasis voor professionals een breed beeld van hetgeen de onderwijswetenschappen in het begin van de 21ste eeuw aan inzichten te bieden hebben.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

De pedagogisch sensitieve leraar

De pedagogisch sensitieve leraar

Pedagogiek

[Recensie] Naarmate de overheid meer focust op toetsing in het onderwijs, lijkt de aandacht voor pedagogiek juist toe te nemen. Want hoe houd je leerlingen heel in competitieve tijden? Hoe zorg je ervoor dat ze zo goed in hun vel zitten dat ze willen presteren?

Anouke Bakx brengt in De pedagogisch sensitieve leraar twee schijnbaar tegengestelde werelden bij elkaar: die van het opbrengstgericht werken en van de positieve ‘mindset’.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Meester in de klas

Meester in de klas

Persoonlijk leiderschap voor leerkrachten

Op papier kan het basisonderwijs elk kind bieden wat het nodig heeft, maar in de praktijk zijn scholen nog volop op zoek naar hoe ze passend onderwijs kunnen realiseren. Simone van Dijk schreef een hands-on managementboek voor leerkrachten: Meester in de klas. Een voorpublicatie.

Van Dijk, zelf leerkracht en trainer: “Ik werk samen met leerkrachten en teams aan het nemen van de regie over hun werk,

Lees verder...

Recensie door:

  • Onbekend

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Onderwijsvuur

Onderwijsvuur

Met energie en plezier voor de klas

[Voorpublicatie] “Werken in het onderwijs is intensief. Er wordt veel van je verwacht, je wilt veel geven, maar je krijgt niet altijd de waardering en steun die je nodig hebt. Veel docenten en leerkrachten raken ongemerkt vermoeid, hun vuur dooft en het plezier neemt af. Een burn-out ligt op de loer.”

Lees verder...

Recensie door:

  • Onbekend

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld