De Nederlander in beeld

De Nederlander in beeld

Fotografie en nationalisme tussen 1920 en 1945

[Signalering] Remco Ensels hoofdpersoon Eva Besnyö (1910-2003) was een fotografe van Hongaars-joodse afkomst die het Nederland van het interbellum net als Erich Salomon vastlegde volgens de stijlprincipes van de zogenoemde Nieuwe Fotografie; ook zij ging met de blik van de buitenstaander op zoek naar beelden die het Nederlandse eigene uitdrukten. Ensel neemt een drietal door Besnyö gecreëerde fotowanden met molens,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

De gebroeders Verveer

De gebroeders Verveer

Joodse kunstbroeders

[Recensie] Kunsthistoricus Christiaan Lucht benaderde het Joods Historisch Museum met zijn afstudeerscriptie over de kunstenaarsloopbaan van Salomon Verveer. Zijn kennis van het oeuvre van de Joodse kunstbroeders Verveer werd de basis voor het boek en de gelijknamige tentoonstelling De gebroeders Verveer. Haagse meesters van de romantiek. Samen met conservator Sara Tas en oud-conservator Edward van Voolen werkte hij aan deze projecten.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Erich Salomon & het ideale parlement

Erich Salomon & het ideale parlement

Politieke fotografie tijdens het interbellum

[Signalering] De Duitse fotograaf Erich Salomon (1886-1944) fotografeerde in het interbellum de groten der aarde en was als een soort moderne hofschilder werkzaam bij zowel de Duitse Reichstag als de Kamers van de Nederlandse Staten-Generaal. De foto’s die hij in en rondom beide parlementen maakte staan centraal in dit boek, dat het resultaat is van een unieke samenwerking tussen Nederlandse en Duitse historici en ook in het Duits zal verschijnen.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Karl Blossfeldt en het oog van Allah

Karl Blossfeldt en het oog van Allah

Acribisch Droste-effect met planten

Essay Cees Nooteboom over de fotopionier Karl Blossfeldt

[Recensie] Op het achterflap van Karl Blossfeldt en het oog van Allah – een intrigerende titel – prijst de Duitse filosoof Rüdiger Safranski onze Cees Nooteboom (1933) als dichter die met de ogen kan denken. Klopt. Hij kijkt aandachtig en kan precies zijn observaties verwoorden.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Archivaris van de wereld

Archivaris van de wereld

Alles voor de wereldvrede

[Recensie] De BBC documentaire De man die de wereld wilde fotograferen zette Lia Tilon (Broek in Waterland, 1965) op het spoor van Albert Kahn (1860-1940). Ze doet uitgebreid onderzoek naar deze excentrieke man en zijn bijzondere project en besluit haar bevindingen in een roman op te tekenen.

Als zoon van een veehandelaar in Elzas-Lotheringen vertrekt Albert op 16-jarige leeftijd naar Parijs om als jongste klerk bij een bank te gaan werken.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Amsterdam 1900

Amsterdam 1900

Bijzonder kijkje in het Amsterdam van de vorige eeuw

[Recensie] In navolging van de tentoonstelling De eerste foto’s van Amsterdam 1845-1875 (2010) waarin het Stadsarchief Amsterdam de vroegste foto’s van de stad presenteerde heeft conservator fotografie Anneke van Veen in samenwerking met junior conservator Susanne van der Wolf uitgebreid onderzoek gedaan naar foto’s van Amsterdam rond 1900.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Barends & Pijnappel fotocollectie

Barends & Pijnappel fotocollectie

Een verworven subjectieve smaak

[Recensie] Grafisch vormgever Henrik Barends en zijn vrouw, vertaalster Anneke Pijnappel, hebben naast hun kleine uitgeverij Voetnoot ook een fotogalerie. Van daaruit legden ze een verzameling fotografie aan. Een riante keus uit hun meer dan 500 foto’s tellende collectie bundelden ze in een kloek boek, waarbij de goede smaak vrolijk met voeten getreden wordt.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

New Realities

New Realities

Fotografie als nieuwe, negentiende-eeuwse werkelijkheid

Met de zomerexpositie New Realities, Photography in the 19th Century, presenteert het Rijksmuseum Amsterdam (tot 18 september) een groots overzicht van de vroegste fotografie, zoals die zich na 1839 in allerlei gedaantes en richtingen ging ontwikkelen. De vermaarde vormgeefster, Irma Boom, ontwierp zowel tentoonstelling als catalogus, met daarin zelfs meer foto’s dan ‘op zaal’.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Spleten in de stad / Cracks in the city

Spleten in de stad / Cracks in the city

De zijwaartse blik van een gretig stegenkijker

[Recensie] Willem van Zoetendaal stelde uit het archief van het Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis en het Stadsarchief Amsterdam een boekje samen met foto’s en tekeningen die Breitner van stegen maakte. Het boekje op schetsboekformaat geeft een inkijkje in wat een nieuw thema binnen zijn oeuvre had kunnen worden.

Heintje Hoekssteeg,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Ed van der Elsken, De verliefde camera

Ed van der Elsken, De verliefde camera

Ah bon: Ed van der Elsken breeduit

[Recensie] Met meer dan 250 afdrukken, projecties, films, boeken, contactafdrukken en aantekeningen geeft het Stedelijk Museum Amsterdam (tot 21 mei) een groots overzicht van Ed van der Elsken. Na zijn dood in 1990 is de Nederlandse fotograaf niet echt uit de belangstelling geraakt.

Een kloek fotoboek met vrijwel de hele expositie erin completeert het beeld van Van der Elsken,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling: