Barends & Pijnappel fotocollectie

Barends & Pijnappel fotocollectie

Een verworven subjectieve smaak

[Recensie] Grafisch vormgever Henrik Barends en zijn vrouw, vertaalster Anneke Pijnappel, hebben naast hun kleine uitgeverij Voetnoot ook een fotogalerie. Van daaruit legden ze een verzameling fotografie aan. Een riante keus uit hun meer dan 500 foto’s tellende collectie bundelden ze in een kloek boek, waarbij de goede smaak vrolijk met voeten getreden wordt.

Lees verder…

New Realities

New Realities

Fotografie als nieuwe, negentiende-eeuwse werkelijkheid

Met de zomerexpositie New Realities, Photography in the 19th Century, presenteert het Rijksmuseum Amsterdam (tot 18 september) een groots overzicht van de vroegste fotografie, zoals die zich na 1839 in allerlei gedaantes en richtingen ging ontwikkelen. De vermaarde vormgeefster, Irma Boom, ontwierp zowel tentoonstelling als catalogus, met daarin zelfs meer foto’s dan ‘op zaal’.

Lees verder…

Spleten in de stad / Cracks in the city

Spleten in de stad / Cracks in the city

De zijwaartse blik van een gretig stegenkijker

[Recensie] Willem van Zoetendaal stelde uit het archief van het Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis en het Stadsarchief Amsterdam een boekje samen met foto’s en tekeningen die Breitner van stegen maakte. Het boekje op schetsboekformaat geeft een inkijkje in wat een nieuw thema binnen zijn oeuvre had kunnen worden.

Heintje Hoekssteeg,

Lees verder…

Ed van der Elsken, De verliefde camera

Ed van der Elsken, De verliefde camera

Ah bon: Ed van der Elsken breeduit

[Recensie] Met meer dan 250 afdrukken, projecties, films, boeken, contactafdrukken en aantekeningen geeft het Stedelijk Museum Amsterdam (tot 21 mei) een groots overzicht van Ed van der Elsken. Na zijn dood in 1990 is de Nederlandse fotograaf niet echt uit de belangstelling geraakt.

Een kloek fotoboek met vrijwel de hele expositie erin completeert het beeld van Van der Elsken,

Lees verder…

Alfonsina – Wielrennen is mijn leven

Alfonsina – Wielrennen is mijn leven

“Een wielerduivel met een rokje”

Alfonsina Strada is de enige vrouw die, tussen de mannen, de Giro d’Italia reed. Moet je een doorgewinterd wielerfanaat zijn om geïntrigeerd te raken door haar levensverhaal? Absoluut niet! Haar verhaal kan een aanmoediging zijn voor een ieder die zijn droom wil najagen, maar dat steeds uitstelt. Tegelijkertijd is het een ode aan de mensen die dat al doen en daarin volharden.

Lees verder…

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling: