Barbara Nanning, eeuwige beweging

Barbara Nanning, eeuwige beweging

Verbluffend vernuft

[Recensie] In 2006, halverwege haar carrière, verruilde Barbara Nanning (1957) keramiek definitief voor glas. Niet zonder gevolgen. Op een kleine overzichtsexpositie in het Gemeentemuseum Den Haag zie je hoe deze ‘materiaalwissel’ haar aanspoorde om nieuwe technieken te ontwikkelen. En dat leidde tot dynamisch vervormde glasobjecten met een nogal on-Nederlandse decoratie. In het bijbehorende boek, expliciet géén catalogus,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Mesdag & Colenbrander

Mesdag & Colenbrander

Colenbranders kleurenpalet van de Mesdag Collectie

[Recensie] Het kunstenaarsechtpaar Hendrik Willem Mesdag en zijn vrouw Sientje Mesdag-van Houten kochten als eerste het modern vormgegeven aardewerk van de ontwerper Theo Colenbrander voor hun woonhuis en voor hun museum. Zij begonnen hiermee aan het einde van de negentiende eeuw. Samen brachten zij van deze pionier van het Nederlandse vernieuwingsaardewerk een omvangrijke en belangrijke collectie bij elkaar van kaststellen,

Lees verder...

Copier compleet – Het oeuvre van A.D. Copier 1901-1991

Copier compleet – Het oeuvre van A.D. Copier 1901-1991

Glasman Copier bouwde een sterk merk

[Recensie] 1955. Een kalende man met vlinderdasje in een sportief colbert kijkt letterlijk over de schouder van een glasslijper heen of alles wel goed verloopt. Linkerhand in de zak. Zijn vorsende blik suggereert dat hem niets ontgaat. Hier staat A.D. (Andries) Copier (1901-1991) ontwerper, toegepast kunstenaar maar ook manager die het Nederlands gebruiks- en sierglas van Leerdam tot een 20ste eeuw begrip maakte.

Lees verder...