The Ghosts of Sunday Morning

The Ghosts of Sunday Morning

Keramiek als geestverschijningen

Binnen vijf jaar verscheen de derde publicatie over het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC)  Oisterwijk. Liet Talking Ceramics (in breekbare omslag) zakelijk een aantal oud-deelnemers aan het woord, in een doctoraalscriptie belichtte keramist/docent Nick Renshaw het centrum binnen de maakindustrie. Nu begeleidt de catalogus The Ghosts of Sunday Morning een gelijknamige expositie met interviews met de technische medewerkers van het #Sundaymorning@EKWC.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Benno Premsela: Strijder & Verleider

Benno Premsela: Strijder & Verleider

Strijder & Verleider, Pionier & Terriër

[Recensie] Het Design Museum ’s-Hertogenbosch (tot 1 juni SM’s) opende met de eerste (dubbel)expositie onder de aangepaste naam met twee belangrijke schenkingen van privécollecties.

Bij de blijde overdracht en exposities, beiden trouwens geen (industrial) design maar toegepaste kunst, verschenen kleine publicaties/collectiecatalogi. Veelal functionele keramiek, die de legendarische Benno Premsela (1920-1997),

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

The unknown Wiener Werkstätte

The unknown Wiener Werkstätte

Excentrieke kussens en een leren olifant

Onbekend handwerkkunst van de Wiener Werkstätte (1906-1930)

[Recensie] Het merendeel van het luxe textielgoed dat de Wiener Werkstätte produceerde is vergaan. Net zo weinig achtergrondinformatie bleef bewaard van deze bloeiende tak aan de belangrijke vroeg 20ste-eeuwse vormgevingsstroming. Maar met goed zoeken groef het Weense MAK (museum voor toegepaste kunst) in de eigen Werkstätte-archieven toch interessante gegevens op over de succesvolle textieltak.

Lees verder...

Demystified

Demystified

Demystificatie van de kleiovens

[Recensie] In vier delen – beschouwingen en vraaggesprekken – ‘demystificeert’ de Brits-Nederlands-Chinese kunstenaar Nick Renshaw (1967) het succes van het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) in Oisterwijk. Aanleiding voor dit gespecialiseerde, actueel vormgegeven boek is Renshaws Britse doctoraalscriptie.

Eind 2015 betrok het Europees Keramisch Werkcentrum een voormalig fabriekspand bij het spoor in Oisterwijk.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Arita/Table of contents

Arita/Table of contents

Arita Porselein: een nieuwe kans voor een stagnerend ambacht?

[Recensie] In 2005 maakte ik voor de Amsterdamse designgalerie BINNEN een presentatie van de Japanse ontwerper Toshiyuki Kita. Vooral bekend om zijn Wink Sofa voor Cassina, een verstelbare fauteuil met Micky Mouse oren. Kita zoekt een synthese tussen Oost en West en maakt zich ook sterk voor het ambacht.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Talking Ceramics

Talking Ceramics

Wie is er bang voor keramiek?

Het Sunday Morning@Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) sprak met voormalige EKWC-deelnemers over de uitdagingen en ergernissen van het materiaal keramiek. Resultaat is een ook uiterlijk kwetsbaar boek.

[Recensie] Beoordeel een boek nooit op het omslag. Maar in dit geval vertelt de fragiele, porseleinen cover van Talking Ceramics precies waar het over gaat.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

De Witte Weg, verslag van een obsessie

De Witte Weg, verslag van een obsessie

De queeste van de keramist Edmund de Waal naar het ‘witte goud’

[Recensie] Het is weinig beeldend kunstenaars gegeven om coherent over hun vak te schrijven. Of het is praktisch en gortdroog, dan weer ergerlijk filosofisch of – nog erger –navelstaarderij. Uitzonderingen zijn er natuurlijk ook. Bij dubbeltalenten als Jan Wolkers, Armando of Hugo Claus zie je niet zozeer één-op-één hun schilderstijl terug als wel hun vermogen tot het beeldend en ‘plastisch’ kunnen observeren.

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Auteurs:

Beoordeling:

De witte weg

De witte weg

Verslag van een obsessie

In zijn The Hare with Amber Eyes reconstrueerde de Engelse keramist met Nederlandse wortels Edmund De Waal de turbulente geschiedenis van zijn familie. Een geërfde verzameling netsukes die vijf generaties in het bezit van zijn familie was, voerde hem naar Japan, Wenen en Parijs. Zijn recente boek De witte weg gaat over porselein en heeft een vergelijkbare opzet.

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Auteurs:

Beoordeling:

Klei!/Clay!

Klei!/Clay!

Keramiek is meer dan klei

[Recensie] Het sterke aan Klei!/Clay!, een overzichtstentoonstelling van (bijna) 100 jaar keramiek van de Rietveld Academie in het Gemeentemuseum Den Haag, waarbij deze catalogus verscheen, is dat de traditionele vazen, kommen, potten en autonome objecten a-chronologisch en zonder dwingende thematiek worden geëxposeerd. Men legt prikkelende dwarsverbanden tussen de vroege bescheiden functionele keramiek met illustratieve decoraties en de recentere veel grotere figuratieve,

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Beoordeling:

Represent Koninklijke Tichelaar Makkum

Represent Koninklijke Tichelaar Makkum

Tegendraads Fries familiebedrijf

Koninklijke Tichelaar Makkum (KTM) probeert zijn eeuwenoude ambachtstraditie in te zetten voor hedendaags design. Het bedrijf kampt met een stagnerende omzet omdat het traditionele, ‘antieke’ aanbod nauwelijks meer verkoopt en de concurrentie uit de lage-lonen-landen moordend is. Al zo’n veertig jaar bakt dit oudste bedrijf van Nederland mondjesmaat keramiek van eigentijdse ontwerpers. Ook werkt het bedrijf steeds vaker samen met architecten.

Lees verder...

Recensie door:

Genres:

Beoordeling: