Barbara Nanning, eeuwige beweging

Barbara Nanning, eeuwige beweging

Verbluffend vernuft

[Recensie] In 2006, halverwege haar carrière, verruilde Barbara Nanning (1957) keramiek definitief voor glas. Niet zonder gevolgen. Op een kleine overzichtsexpositie in het Gemeentemuseum Den Haag zie je hoe deze ‘materiaalwissel’ haar aanspoorde om nieuwe technieken te ontwikkelen. En dat leidde tot dynamisch vervormde glasobjecten met een nogal on-Nederlandse decoratie. In het bijbehorende boek, expliciet géén catalogus,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Mesdag & Colenbrander

Mesdag & Colenbrander

Colenbranders kleurenpalet van de Mesdag Collectie

[Recensie] Het kunstenaarsechtpaar Hendrik Willem Mesdag en zijn vrouw Sientje Mesdag-van Houten kochten als eerste het modern vormgegeven aardewerk van de ontwerper Theo Colenbrander voor hun woonhuis en voor hun museum. Zij begonnen hiermee aan het einde van de negentiende eeuw. Samen brachten zij van deze pionier van het Nederlandse vernieuwingsaardewerk een omvangrijke en belangrijke collectie bij elkaar van kaststellen,

Lees verder...

Vormen uit Vuur

Vormen uit Vuur

Geschiedenis in glas en lood

[Signalering] Soms is kijken over de heg van je eigen vakgebiedstuintje meer dan de moeite waard. De traditionele buren van de geschiedenis, zoals de kunsthistorici lenen zich voor een interdisciplinaire uitwisseling.

Het tijdschrift Vormen uit Vuur, de uitgave van de Nederlandse Vereniging van Vrienden van Ceramiek en Glas komt deze maand met een mooi nummer over historisch glas en lood.

Lees verder...

Geert Lap: Specific Objects

Geert Lap: Specific Objects

De zoete pijn van opperste perfectie

[Recensie] Keramist Geert Lap (1951-2017) behoort tot de belangrijkste Nederlandse naoorlogse kunstenaars. In zijn maximale beheersing van het minimalisme kon hij zich moeiteloos meten met Donald Judd, vonden smaakmakende verzamelaars als Benno Premsela en Garth Clark.

De strengheid van Laps handgedraaide steengoed vormen contrasteert met de fijnzinnige kleuren ervan. Geert Lap leed onder de zoete pijn om de opperste perfectie te bereiken. 

Lees verder...

The Ghosts of Sunday Morning

The Ghosts of Sunday Morning

Keramiek als geestverschijningen

Binnen vijf jaar verscheen de derde publicatie over het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC)  Oisterwijk. Liet Talking Ceramics (in breekbare omslag) zakelijk een aantal oud-deelnemers aan het woord, in een doctoraalscriptie belichtte keramist/docent Nick Renshaw het centrum binnen de maakindustrie. Nu begeleidt de catalogus The Ghosts of Sunday Morning een gelijknamige expositie met interviews met de technische medewerkers van het #Sundaymorning@EKWC.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Benno Premsela: Strijder & Verleider

Benno Premsela: Strijder & Verleider

Strijder & Verleider, Pionier & Terriër

[Recensie] Het Design Museum ’s-Hertogenbosch (tot 1 juni SM’s) opende met de eerste (dubbel)expositie onder de aangepaste naam met twee belangrijke schenkingen van privécollecties.

Bij de blijde overdracht en exposities, beiden trouwens geen (industrial) design maar toegepaste kunst, verschenen kleine publicaties/collectiecatalogi. Veelal functionele keramiek, die de legendarische Benno Premsela (1920-1997),

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

The unknown Wiener Werkstätte

The unknown Wiener Werkstätte

Excentrieke kussens en een leren olifant

Onbekend handwerkkunst van de Wiener Werkstätte (1906-1930)

[Recensie] Het merendeel van het luxe textielgoed dat de Wiener Werkstätte produceerde is vergaan. Net zo weinig achtergrondinformatie bleef bewaard van deze bloeiende tak aan de belangrijke vroeg 20ste-eeuwse vormgevingsstroming. Maar met goed zoeken groef het Weense MAK (museum voor toegepaste kunst) in de eigen Werkstätte-archieven toch interessante gegevens op over de succesvolle textieltak.

Lees verder...

Demystified

Demystified

Demystificatie van de kleiovens

[Recensie] In vier delen – beschouwingen en vraaggesprekken – ‘demystificeert’ de Brits-Nederlands-Chinese kunstenaar Nick Renshaw (1967) het succes van het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) in Oisterwijk. Aanleiding voor dit gespecialiseerde, actueel vormgegeven boek is Renshaws Britse doctoraalscriptie.

Eind 2015 betrok het Europees Keramisch Werkcentrum een voormalig fabriekspand bij het spoor in Oisterwijk.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Arita/Table of contents

Arita/Table of contents

Arita Porselein: een nieuwe kans voor een stagnerend ambacht?

[Recensie] In 2005 maakte ik voor de Amsterdamse designgalerie BINNEN een presentatie van de Japanse ontwerper Toshiyuki Kita. Vooral bekend om zijn Wink Sofa voor Cassina, een verstelbare fauteuil met Micky Mouse oren. Kita zoekt een synthese tussen Oost en West en maakt zich ook sterk voor het ambacht.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Talking Ceramics

Talking Ceramics

Wie is er bang voor keramiek?

Het Sunday Morning@Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) sprak met voormalige EKWC-deelnemers over de uitdagingen en ergernissen van het materiaal keramiek. Resultaat is een ook uiterlijk kwetsbaar boek.

[Recensie] Beoordeel een boek nooit op het omslag. Maar in dit geval vertelt de fragiele, porseleinen cover van Talking Ceramics precies waar het over gaat.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling: