Kunstenaars van de Kultuurkamer

Kunstenaars van de Kultuurkamer

 Geschiedenis en herinnering

[Signalering] “De lucht is blauw en niet groen, zoals bij Van Gogh”, zou Hitler ooit gezegd hebben. Als de nazi’s Van Gogh al te experimenteel vonden, gold dat zeker voor de avant-gardistische stromingen uit het interbellum. Tijdens de bezetting stimuleerden de Duitsers figuratieve kunst en deden ze de rest als entartet,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

De esthetische revolutie

De esthetische revolutie

De evolutie van schoonheid

[Recensie] Waarom noemen we het werk van Vincent van Gogh kunst en het spreekwoordelijke zigeunermeisje op de gang van een hotel niet? Hoe komt het dat thrillers geen literatuur zijn, zelfs niet als het literaire thrillers worden genoemd? Waarom interviewen wij kunstenaars? Voor iemand uit de zeventiende eeuw of uit een andere cultuur zouden zulke vragen totaal onbegrijpelijk zijn.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

A Dutch Republican Baroque

A Dutch Republican Baroque

Het was niet alles goud wat er blonk

[Recensie] Het is nog steeds de gewoonte in ons land om de zeventiende eeuw aan te duiden met de term Gouden Eeuw. Natuurlijk zijn er de laatste decennia genoeg boeken geschreven die vertellen dat het niet alles goud was wat er blonk, maar het is een niet-historicus die nu kans ziet een echt ander interpretatiekader te schetsen.

Lees verder...

Netwerkende kunstenaars in de Gouden Eeuw

Netwerkende kunstenaars in de Gouden Eeuw

De succesvolle loopbanen van Govert Flinck en Ferdinand Bol

[Signalering] De loopbaanstrategieën van beeldend kunstenaars uit de Gouden Eeuw staan de laatste jaren volop in de belangstelling. In dit boekje van Erna E. Kok, een publieksbewerking van haar proefschrift, wordt het handelen van Govert Flinck en Ferdinand Bol afgezet tegen dat van hun leermeester Rembrandt. Uit eerder onderzoek kwam naar voren dat Rembrandt aan het einde van zijn carrière failliet ging omdat hij zich niet schikte naar de mores van zijn tijd: hij was roekeloos,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

101 jaar lachen om kunst

101 jaar lachen om kunst

Humor en dadaïsme

[Recensie] De zomertentoonstelling [2017/red.] Humor. 101 jaar lachen om kunst past binnen het thema humor dat het Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem dit jaar losjes hanteert in de programmering. Deze elfde zomertentoonstelling is voor het eerst over beide locaties verdeeld én biedt een uniek totaalconcept voor de museumbezoeker. Bezoekers betalen entree en toeslag voor de tentoonstelling en hebben hiermee niet alleen toegang tot de tentoonstelling op allebei de locaties,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

De genen van de kunstverzamelaar

De genen van de kunstverzamelaar

[Recensie] Eeuwenlang behoorde de familie Six tot de elite van de Nederlandse maatschappij. Vorig jaar verscheen over deze familie een biografie van Geert Mak De levens van Jan Six, minder bekend is het boek De genen van de kunstverzamelaar, 50 collecties in de familie van Jacob Six dat ook vorig jaar verscheen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

Watteau

Watteau

Watteau in Haarlem

[Recensie] Het werk van kunstenaar Antoine Watteau (1684-1721) was baanbrekend en als vernieuwer werd hij een van de belangrijkste kunstenaars uit de Franse geschiedenis. Het nalatenschap van Watteau telt ruim duizend bladen, waarvan er nu nog zo’n 670 bekend zijn. De tekeningen van de schilder Watteau vormen de basis van zijn werk. Zelf waardeerde Watteau zijn tekeningen ook meer dan zijn schilderijen.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Dichter van de droge naald

Dichter van de droge naald

Innerlijk behang van een geschramd kunstenaar

[Recensie] Rineke van Houten, onderzoeksjournaliste goot de biografie van de kunstenaar Frank Lodeizen (1931-2013) in een verhalende non-fictie vorm. Gedurfd. Deze aanpak versterkt ontegenzeggelijk de leesbaarheid, al beweegt zij zich – volgens andere recensenten- met deze romanachtige aanpak juist op glad ijs.

Vreemd om het levensverhaal te lezen van een zachtmoedige en stimulerende leraar op de kunstacademie,

Lees verder...

Emil Nolde

Emil Nolde

Kunstenaar tussen de raderen van het tijdsgewricht

[Recensie] Deze zomer vierde Duitsland de 150e geboortedag van Emil Nolde. Het kleine Nolde Museum in Seebüll, dichtbij de Duits-Deense grens, zijn voormalige atelier-woonhuis, was gratis toegankelijk. Ook al regende het, het publiek kwam in grote getale naar het afgelegen museumpje nabij de Duitse Waddenzee. Zo lijkt Nolde, de bonkige en weinig vormvast geschoolde expressionist toch een publiekslieveling te zijn geworden.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

Achter het verdwijnpunt

Achter het verdwijnpunt

Speuren naar het perspectief van Velázquez

[Recensie] Lang voordat René Magritte en Salvador Dali speelden met de werkelijkheid in hun surrealistische schilderijen, was daar Diego Velázquez (1599 – 1660), de Spaanse hofschilder van Filips IV. Velázquez was een raadselachtige schilder. Zijn doeken bevatten vaak donkere, sobere afbeeldingen, meestal van mensen, een enkele keer van een historische drama of een jachttafereel.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling: