Tijdloos ouderwets

Tijdloos ouderwets

Die jeugd van tegenwoordig ook

Kees van Kooten is natuurlijk vooral bekend van de vileine ironie en messcherpe kritiek, van de typetjes waarmee hij de draak stak met zo’n beetje alles wat er mis was in de maatschappij. Denk aan de beroepsquerulant Cor van der Laak – ‘en wel hierom’ – die altijd haarfijn wist uit te leggen wat hem dwarszat.

Lees verder...

Een goed verhaal

Een goed verhaal

Literatuur op de vierkante centimeter

Het korte verhaal is een merkwaardig, maar rijk genre. De beste verhalen, zo lijkt het, laten de lezer altijd in een lichte staat van verwondering en verwarring achter. Ze reiken sleutels tot interpretatie aan, maar het vraagt inspanning die te doorgronden. Kleine puzzeltjes zijn het eigenlijk, die vele inzichten bieden aan de lezer die de wil heeft om ze op te lossen.

Lees verder...

Zonder uitgang

Zonder uitgang

Opgesloten in je eigen leven

De verhalen in de bundel Zonder uitgang hebben onderling een sterk thematisch verband. Alle hoofdpersonen zitten opgesloten in de gebeurtenissen om hen heen. Op de een of andere manier zijn ze geïsoleerd geraakt en niet meer in staat contact te maken met hun omgeving. Wanhopig zoeken ze een uitweg. De reden waarom ze afgezonderd zijn geraakt verschilt per verhaal – de dood of het vertrek van een geliefde,

Lees verder...

Het besluit van Dola Korstjens

Het besluit van Dola Korstjens

Overdosis

De omvang van een tekst hoort voor mij normaal gesproken niet een criterium te zijn voor literaire kwaliteit. In de verhalenbundel Het Besluit van Dola Korstjens is de omvang en het aantal van de verhalen echter wel een factor die van invloed is op de leesbaarheid van het boek. De losse verhalen, tien stuks, zijn onderling volledig onafhankelijk,

Lees verder...

Dweiloorlog

Dweiloorlog

Droog poetsen

Aan de hand van één citaat kan men vaststellen of Anton Valens (1964) met zijn verhalenbundel Dweiloorlog een geslaagd werk heeft afgeleverd. Zo leidt hij zijn verhaal ‘Een melkmeisje van de twintigste eeuw’ in met:

‘Hoewel ik heb liefgehad, en de schilderkunst heb bestudeerd (en beoefend), heb ik te weinig verstand van grote thema’s om iets aan het bestaande toe te kunnen voegen dat steek houdt.

Lees verder...

Sleur is een roofdier

Sleur is een roofdier

Naargeestige gedachtekronkels

Toen ik D.Hooijer (1939) voor het eerst in levende lijve zag, bij de bekendmaking van de nominaties van de Libris Literatuurprijs 2008, maakte zij de indruk van een rustige, goedmoedige dame. De foto op de omslag van haar boek wekt eenzelfde indruk. Onbedoeld neemt men zo’n indruk van de schrijver met zich mee bij het lezen van haar werk.

Lees verder...

Het wel en wee

Het wel en wee

Melancholische mijmeringen

De Nederlandse all-round kunstenaar Armando (1929) heeft met Het wel en wee, een bundeling van 86 teksten, nog eens zijn melancholische mijmeringen over de mens en de maatschappij op papier gezet. Al eerder schreef hij een bundel met extra korte verhaaltjes, De haperende schepping (2003), waar thema’s als de dood, oorlogsgeweld en machteloosheid weemoedig en met een zekere gelatenheid beschreven werden,

Lees verder...

Gedoe

Gedoe

Ongericht talent

Het is weinig ouwe rotten in het schrijversvak gegeven op hoge leeftijd nog iets te scheppen dat de moeite werkelijk waard is. De dezer dagen veelbesproken Günter Grass is de uitzondering die de regel bevestigt. Het gros gaat verder met een kunstje dat ooit belangrijk was maar inmiddels urgentie mist. De Kezen Fens, Henken Hofland en Jannen Blokker dezer wereld krijgen met de bundel Gedoe gezelschap van Armando.

Lees verder...

Maat, getal, gewicht

Maat, getal, gewicht

Een leven met een strik eromheen

Op de middelbare school moest ik In de Soete Suikerbol lezen, van W.G. van de Hulst. Het is een stripverhaal over een goedige bakker die altijd voor iedereen klaar staat en zijn magere, pinnige vrouw. Volgens de docent erg leuk, volgens mij en de rest van de klas uitgesproken saai.

Lees verder...