The Priority List

The Priority List

Nog een keer de leerlingen

[Recensie] Men neme een Amerikaanse leerkracht, een groepje inner city minority kids, een snufje achterstandsproblematiek en het aloude adagium “kinderen kunnen meer dan zijzelf denken.” Doe de ingrediënten bij elkaar, zing het Amerikaanse volkslied terwijl u het gerecht met een lepel opklopt en serveer koud met een paar takjes sentiment. Voilà. Didactische dikdoenerij in boekvorm.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Jongens zijn slimmer dan meisjes

Jongens zijn slimmer dan meisjes

Best briljant

[Recensie] Het ziet er hip uit, de titel is modern, de eerste naam die je op de cover ziet is die van een Belg (Pedro de Bruyckere)… Tja, stom, zeg ik nu, dat ik dit boek niet serieuzer heb genomen toen het – al maanden geleden – uitkwam.

Want heerlijk nuchter halen De Bruyckere en zijn Utrechtse collega Casper Hulshof de bezem door de onderwijswetenschappen in Jongens zijn slimmer dan meisjes,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Worden zoals wij

Worden zoals wij

Worden wie je bent?

[Recensie] Waarom is een spijkerbroek een individuelere kledingkeuze dan een hoofddoek? Mellink opent Worden zoals wij, Onderwijs en de opkomst van de geïndividualiseerde samenleving, met deze vraag. We willen anders zijn dan anderen, een ‘uniek’ persoon, maar tegelijkertijd geaccepteerd worden door diezelfde gemeenschap. Mellink duikt in archieven en registers om te achterhalen hoe het onderwijs aan dit paradoxale verlangen heeft bijgedragen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Onderwijskunde. Een kennisbasis voor professionals

Onderwijskunde. Een kennisbasis voor professionals

Het perspectief van de leraar

[Recensie] De ‘ultieme’ leraar is iemand die veel weet, practicus is, een evenwichtige persoonlijkheid heeft en een reeks specifieke, op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde vaardigheden beheerst. Oeps. Gelukkig zijn er vele ‘ideale’ leraren, die het nodige te danken hebben aan de onderwijskunde.

Zestien Nederlandse en Vlaamse hoogleraren geven in Onderwijskunde. Een kennisbasis voor professionals een breed beeld van hetgeen de onderwijswetenschappen in het begin van de 21ste eeuw aan inzichten te bieden hebben.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Participatie in het onderwijs

Participatie in het onderwijs

Onderzoek door leerlingen

[Recensie] Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, zegt hoogleraar Juliette Walma van der Molen. Iets doen met dat gegeven is de crux van het boek Participatie in het onderwijs, onderzoek met en door leerlingen (2014) van Petra Ponte.

Aanleiding voor het boek vormen de ervaringen met het LAMO-onderzoeksnetwerk (Leerlingen Als Mede-Onderzoekers) dat Ponte tussen 2008 en 2012 leidde vanuit de Hogeschool Utrecht.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

De pedagogisch sensitieve leraar

De pedagogisch sensitieve leraar

Pedagogiek

[Recensie] Naarmate de overheid meer focust op toetsing in het onderwijs, lijkt de aandacht voor pedagogiek juist toe te nemen. Want hoe houd je leerlingen heel in competitieve tijden? Hoe zorg je ervoor dat ze zo goed in hun vel zitten dat ze willen presteren?

Anouke Bakx brengt in De pedagogisch sensitieve leraar twee schijnbaar tegengestelde werelden bij elkaar: die van het opbrengstgericht werken en van de positieve ‘mindset’.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Vitale idealen – voorbeeldige praktijken I

Vitale idealen – voorbeeldige praktijken I

Levende idealen

Recensie] “Hij geeft het goede voorbeeld, is niet huiverig om leerlingen waar nodig een complimentje te maken of te verbeteren en is consequent met straffen en belonen.” Klinkt als de ideale leraar voor het Nederlandse onderwijs anno 2016, niet?

Toch is deze beschrijving al een half millennium oud: hij ontsproot aan het brein van Desiderius Erasmus,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Zeb.

Zeb.

Twee plus twee is voortaan vijf

[Recensie] “Dit is het verhaal van onze klas,” staat er in de flaptekst. Het lijkt de introductie tot een gewoon en gezellig dertien-in-dozijn-schoolverhaal, maar niets is minder waar. In zijn nieuwe boek Zeb. beschrijft gelauwerd kinderboekenschrijver Gideon Samson een vervreemdende wereld.

De setting is alledaags: een klas, juf Cato,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Het leren voorbij

Het leren voorbij

De basis van Biesta

[Recensie] De ideeën van Gert Biesta zijn vooral bekend geworden door zijn boeken Goed onderwijs en de cultuur van het meten (2012) en Het prachtige risico van onderwijs (2015). Maar eerder al, in 2006, publiceerde hij Beyond Learning.

Dit boek zou je zijn oerboek kunnen noemen,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

De bijlesgeneratie

De bijlesgeneratie

Kan de school nog toe zonder bijles?

Directeuren en bestuurders in het onderwijs mogen De Bijlesgeneratie van Louise Elffers niet missen. Het bevat redelijke en uitvoerbare suggesties om ook zonder stelselwijziging toch ruimere leerkansen in te richten.

[Recensie] Als ouders niet langer kunnen bijbetalen voor een rijker leerplan, zou dat – volgens het liberale Eerste Kamerlid Van der Feltz (aldus de Handelingen van de Eerste Kamer 1920-21) –

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld