Meester in de klas

Meester in de klas

Persoonlijk leiderschap voor leerkrachten

Op papier kan het basisonderwijs elk kind bieden wat het nodig heeft, maar in de praktijk zijn scholen nog volop op zoek naar hoe ze passend onderwijs kunnen realiseren. Simone van Dijk schreef een hands-on managementboek voor leerkrachten: Meester in de klas. Een voorpublicatie.

Van Dijk, zelf leerkracht en trainer: “Ik werk samen met leerkrachten en teams aan het nemen van de regie over hun werk,

Lees verder...

Recensie door:

  • Onbekend

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Ondergeschikt

Ondergeschikt

Vooroordelen in de wetenschap

Vorig jaar werd het boek Inferior; How Science Got Women Wrong and the New Research That’s Rewriting the Story van de Britse wetenschapsjournalist Angela Saini gepubliceerd. Het boek werd door Physics World uitgeroepen tot boek van het jaar. Onlangs verscheen de Nederlandse vertaling.

Saini, die onder meer een ingenieurstitel draagt,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Onderwijsvuur

Onderwijsvuur

Met energie en plezier voor de klas

[Voorpublicatie] “Werken in het onderwijs is intensief. Er wordt veel van je verwacht, je wilt veel geven, maar je krijgt niet altijd de waardering en steun die je nodig hebt. Veel docenten en leerkrachten raken ongemerkt vermoeid, hun vuur dooft en het plezier neemt af. Een burn-out ligt op de loer.”

Lees verder...

Recensie door:

  • Onbekend

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Wij van de HBS

Wij van de HBS

Terug naar de beste school van Nederland

[Recensie] Wij van de HBS heeft een ondertitel gekregen waar ik als ervaringsdeskundige volledig achter kan staan: Terug naar de beste school van Nederland. Niet alleen omdat ik mijn 5-jarige HBS-b opleiding op de Rijks HBS in Amersfoort heb mogen genieten, maar ook omdat ik in de loop der jaren via mijn kinderen en kleindochters heb kunnen zien hoe alles anders moest en niet bepaald beter werd.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

In een Romeins klaslokaal

In een Romeins klaslokaal

Een schoolboek uit de eerste eeuw

[Signalering] Het Romeinse rijk was een multicultureel rijk, waarbinnen vele talen werden gesproken. In het oostelijk deel was de voertaal Grieks, een taal die in de regel ook door de Romeinse elite beheerst werd. Latijn was de voornaamste taal in het westen en de taal van het rijksbestuur en het leger. Wie een functie wilde bekleden in het rijksbestuur moest dus Latijn leren.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Niet voor de winst

Niet voor de winst

Aarzelingen bij het onderwijsprogramma van Martha Nussbaum

Volgens Martha Nussbaum heerst er een ‘stille crisis’ in het onderwijs, niet alleen in de Verenigde Staten (waar zij zelf leeft en werkt als hoogleraar recht en ethiek) maar wereldwijd. Het kost geen moeite haar gelijk te geven. Alleen dat het om een stille crisis zou gaan, die ‘grotendeels onopgemerkt’ blijft,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Gemengde Gevoelens

Gemengde Gevoelens

Molukse en Nederlandse klasgenoten in de jaren zeventig

[Signalering] In 1951 zetten ongeveer 12.500 Molukse kinderen, mannen en vrouwen een eerste voet op Nederlandse bodem. Enkele honderden van hen werden ondergebracht in de woonoorden Oranje en Ybenheer nabij het Friese dorp Oosterwolde.

Zo kon er in de jaren zestig de grootste gemengde basisschool van Nederland ontstaan.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld