De bijlesgeneratie

De bijlesgeneratie

Kan de school nog toe zonder bijles?

Directeuren en bestuurders in het onderwijs mogen De Bijlesgeneratie van Louise Elffers niet missen. Het bevat redelijke en uitvoerbare suggesties om ook zonder stelselwijziging toch ruimere leerkansen in te richten.

[Recensie] Als ouders niet langer kunnen bijbetalen voor een rijker leerplan, zou dat – volgens het liberale Eerste Kamerlid Van der Feltz (aldus de Handelingen van de Eerste Kamer 1920-21) –

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Didactisch coachen

Didactisch coachen

Handvat voor hoge verwachtingen

[Recensie] Hoe kunnen leraren het leren van hun leerlingen bevorderen? Tal van onderzoeken zijn uitgevoerd en nog steeds zijn we op zoek naar antwoorden. De bekendste checklist die we inmiddels hebben, is die van John Hattie.

Hij analyseerde duizenden onderzoeken naar effectieve interventies en toonde aan dat hoge verwachtingen het meeste effect hebben.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

De lagere school

De lagere school

Lachen om de lagere school

[Recensie] Ik was zes jaar toen ik in Hengelo (Overijssel) naar de Groen van Prinstererschool ging. Genoemd naar de negentiende-eeuwse staatsman van antirevolutionaire huize en dus een op en top protestants-christelijke school.

Schrijver Wim Daniëls zat op dat moment zo’n 160 kilometer verder op, in Aarle-Rixtel in de hoogste klas van de St.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Big Theories Revisited 2

Big Theories Revisited 2

Thuiscultuur ook belangrijk voor motivatie in de klas

Wie kent hem niet: de ‘Self Determination Theory’ die stelt dat voor de motivatie van leerlingen drie basisbehoeftes belangrijk zijn: de behoefte aan competentie, autonomie en verbondenheid. De sociale en culturele omgeving speelt ook een rol weten we nu. Een groep onderzoekers uit verschillende landen kraakten de hersens hierover en schreven een boek dat tijdens AERA is gepresenteerd.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Meester in de klas

Meester in de klas

Persoonlijk leiderschap voor leerkrachten

Op papier kan het basisonderwijs elk kind bieden wat het nodig heeft, maar in de praktijk zijn scholen nog volop op zoek naar hoe ze passend onderwijs kunnen realiseren. Simone van Dijk schreef een hands-on managementboek voor leerkrachten: Meester in de klas. Een voorpublicatie.

Van Dijk, zelf leerkracht en trainer: “Ik werk samen met leerkrachten en teams aan het nemen van de regie over hun werk,

Lees verder...

Recensie door:

  • Onbekend

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Ondergeschikt

Ondergeschikt

Vooroordelen in de wetenschap

Vorig jaar werd het boek Inferior; How Science Got Women Wrong and the New Research That’s Rewriting the Story van de Britse wetenschapsjournalist Angela Saini gepubliceerd. Het boek werd door Physics World uitgeroepen tot boek van het jaar. Onlangs verscheen de Nederlandse vertaling.

Saini, die onder meer een ingenieurstitel draagt,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Onderwijsvuur

Onderwijsvuur

Met energie en plezier voor de klas

[Voorpublicatie] “Werken in het onderwijs is intensief. Er wordt veel van je verwacht, je wilt veel geven, maar je krijgt niet altijd de waardering en steun die je nodig hebt. Veel docenten en leerkrachten raken ongemerkt vermoeid, hun vuur dooft en het plezier neemt af. Een burn-out ligt op de loer.”

Lees verder...

Recensie door:

  • Onbekend

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Wij van de HBS

Wij van de HBS

Terug naar de beste school van Nederland

[Recensie] Wij van de HBS heeft een ondertitel gekregen waar ik als ervaringsdeskundige volledig achter kan staan: Terug naar de beste school van Nederland. Niet alleen omdat ik mijn 5-jarige HBS-b opleiding op de Rijks HBS in Amersfoort heb mogen genieten, maar ook omdat ik in de loop der jaren via mijn kinderen en kleindochters heb kunnen zien hoe alles anders moest en niet bepaald beter werd.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

In een Romeins klaslokaal

In een Romeins klaslokaal

Een schoolboek uit de eerste eeuw

[Signalering] Het Romeinse rijk was een multicultureel rijk, waarbinnen vele talen werden gesproken. In het oostelijk deel was de voertaal Grieks, een taal die in de regel ook door de Romeinse elite beheerst werd. Latijn was de voornaamste taal in het westen en de taal van het rijksbestuur en het leger. Wie een functie wilde bekleden in het rijksbestuur moest dus Latijn leren.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Niet voor de winst

Niet voor de winst

Aarzelingen bij het onderwijsprogramma van Martha Nussbaum

Volgens Martha Nussbaum heerst er een ‘stille crisis’ in het onderwijs, niet alleen in de Verenigde Staten (waar zij zelf leeft en werkt als hoogleraar recht en ethiek) maar wereldwijd. Het kost geen moeite haar gelijk te geven. Alleen dat het om een stille crisis zou gaan, die ‘grotendeels onopgemerkt’ blijft,

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld