De basisschool

De basisschool

Standaardwerk voor de basisschool

Je komt ze niet vaak tegen, handboeken waarin je ‘alles’ wat je nodig hebt voor je vak kunt vinden. Waarin elk aspect met kennis van zaken wordt beschreven. De basisschool is zo’n boek.

[Recensie] Een standaardwerk voor het basisonderwijs. Die benaming verdient dit boek van Jos Ahlers en Kees Vreugdenhil zeker.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

De lerende mens

De lerende mens

Harold Bekkering: “Zet technieken in de klas slim in.”

Pad-scholen, gamification: de computer neemt in het onderwijs steeds nadrukkelijker zijn plek in. Wat zijn de gevaren? En waar liggen de kansen? Een gesprek met neurowetenschapper Harold Bekkering naar aanleiding van zijn boek De lerende mens.

[Interview] “De eerste resultaten van de iPad-scholen druppelen inmiddels binnen en die zijn lang niet allemaal positief”,

Lees verder...

In Defense of a Liberal Education

In Defense of a Liberal Education

Pleidooi voor de Humaniora

[Recensie] De humaniora zijn een breed educatief programma dat erop is gericht het eigen denken beter te begrijpen. Ik zal niet beweren dat mensen met zo’n opleiding beter of menselijker zijn. Daar gaat het ook niet om. De humaniora zijn geen individualistisch ideaal: ofschoon de letterenstudenten hun opleiding krijgen als individuen, is het de bedoeling dat we van de humaniora profiteren als samenleving.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Volgers en vormers

Volgers en vormers

Onderwijs is opvoeden

Tobias Reijngoud maakte een boeiend boekje waarin hij opinieleiders laat filosoferen over de stelling: onderwijs is opvoeden. Kinderen leren wat de maatschappij van ze vraagt (ze worden volgers) en leren toch zelf te blijven denken (vormers).

[Recensie] Zal de wal het schip keren? Langzamerhand lijkt de oppositie tegen de grote nadruk op taal en rekenen in het Nederlandse onderwijs aan kracht te winnen.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

The Priority List

The Priority List

Nog een keer de leerlingen

[Recensie] Men neme een Amerikaanse leerkracht, een groepje inner city minority kids, een snufje achterstandsproblematiek en het aloude adagium “kinderen kunnen meer dan zijzelf denken.” Doe de ingrediënten bij elkaar, zing het Amerikaanse volkslied terwijl u het gerecht met een lepel opklopt en serveer koud met een paar takjes sentiment. Voilà. Didactische dikdoenerij in boekvorm.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Jongens zijn slimmer dan meisjes

Jongens zijn slimmer dan meisjes

Best briljant

[Recensie] Het ziet er hip uit, de titel is modern, de eerste naam die je op de cover ziet is die van een Belg (Pedro de Bruyckere)… Tja, stom, zeg ik nu, dat ik dit boek niet serieuzer heb genomen toen het – al maanden geleden – uitkwam.

Want heerlijk nuchter halen De Bruyckere en zijn Utrechtse collega Casper Hulshof de bezem door de onderwijswetenschappen in Jongens zijn slimmer dan meisjes,

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Worden zoals wij

Worden zoals wij

Worden wie je bent?

[Recensie] Waarom is een spijkerbroek een individuelere kledingkeuze dan een hoofddoek? Mellink opent Worden zoals wij, Onderwijs en de opkomst van de geïndividualiseerde samenleving, met deze vraag. We willen anders zijn dan anderen, een ‘uniek’ persoon, maar tegelijkertijd geaccepteerd worden door diezelfde gemeenschap. Mellink duikt in archieven en registers om te achterhalen hoe het onderwijs aan dit paradoxale verlangen heeft bijgedragen.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Onderwijskunde. Een kennisbasis voor professionals

Onderwijskunde. Een kennisbasis voor professionals

Het perspectief van de leraar

[Recensie] De ‘ultieme’ leraar is iemand die veel weet, practicus is, een evenwichtige persoonlijkheid heeft en een reeks specifieke, op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde vaardigheden beheerst. Oeps. Gelukkig zijn er vele ‘ideale’ leraren, die het nodige te danken hebben aan de onderwijskunde.

Zestien Nederlandse en Vlaamse hoogleraren geven in Onderwijskunde. Een kennisbasis voor professionals een breed beeld van hetgeen de onderwijswetenschappen in het begin van de 21ste eeuw aan inzichten te bieden hebben.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Participatie in het onderwijs

Participatie in het onderwijs

Onderzoek door leerlingen

[Recensie] Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, zegt hoogleraar Juliette Walma van der Molen. Iets doen met dat gegeven is de crux van het boek Participatie in het onderwijs, onderzoek met en door leerlingen (2014) van Petra Ponte.

Aanleiding voor het boek vormen de ervaringen met het LAMO-onderzoeksnetwerk (Leerlingen Als Mede-Onderzoekers) dat Ponte tussen 2008 en 2012 leidde vanuit de Hogeschool Utrecht.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

De pedagogisch sensitieve leraar

De pedagogisch sensitieve leraar

Pedagogiek

[Recensie] Naarmate de overheid meer focust op toetsing in het onderwijs, lijkt de aandacht voor pedagogiek juist toe te nemen. Want hoe houd je leerlingen heel in competitieve tijden? Hoe zorg je ervoor dat ze zo goed in hun vel zitten dat ze willen presteren?

Anouke Bakx brengt in De pedagogisch sensitieve leraar twee schijnbaar tegengestelde werelden bij elkaar: die van het opbrengstgericht werken en van de positieve ‘mindset’.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld