De docent competent

De docent competent

Niet trekken aan een dood paard

Pas je aan en durf te vernieuwen, is de boodschap van de schrijvers van De docent competent. Een les die niet alle lesgevers evenzeer zal aanspreken.

[Recensie] Een van de lessen in dit boek is dat je je energie niet moet verspillen aan leerlingen die niet willen leren.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Hitlers jongste hoop

Hitlers jongste hoop

Voetbalplaatjes, maar dan van Hitler

Interview met Gerard Groeneveld (1956), neerlandicus, boekhistoricus en schrijver van Hitlers jongste hoop. Nazipropaganda voor de jeugd.

[Interview] “Ik ben indertijd afgestudeerd op de geschiedenis van de Amsterdamse Keurkamer, de eerste Nederlandse bruine uitgeverij, onder meer verantwoordelijk voor de Nederlandse vertaling van Mein Kampf. Op een gegeven moment kwam ik een boekje tegen waarmee Duitse kinderen tijdens het Derde Rijk leerden lezen en schrijven en ze opgevoed werden tot bruikbare leden van Hitlers volksgemeenschap.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Spelenderwijs verbinden en hechten

Spelenderwijs verbinden en hechten

Spelenderwijs ontwikkelen

[Recensie] Natuurlijk, kinderen leren van instructie, diepe zuchten en het langzaam herhalen van die instructie. Maar kinderen ontwikkelen zichzelf net zo hard – beter zelfs, vooral op jonge leeftijd – door te spelen. Ga maar na wat je allemaal al moet kunnen om alleen maar een bal over te kunnen gooien. Een goede opvoeder doet er dus goed aan zoveel mogelijk (fysieke) spelletjes met de kroost te spelen.

Lees verder...

Juffen zijn toffer dan meesters – En nog meer mythes over leren en onderwijs

Juffen zijn toffer dan meesters – En nog meer mythes over leren en onderwijs

Huiswerk werkt (soms) wél

[Recensie] Leert programmeren je probleemoplossend te denken? Moet je 10.000 uur oefenen om ergens een expert in te worden? Moeten leerkrachten meer worden betaald naarmate ze betere resultaten leveren? Het zijn zomaar drie voorbeelden van vragen die onderwijsspecialisten Pedro De Bruyckere, Paul A. Kirschner en Casper Hulshof bespreken in Juffen zijn toffer dan meesters.

Lees verder...

Gevormd of vervormd? – Pleidooi voor ander onderwijs

Gevormd of vervormd? – Pleidooi voor ander onderwijs

Vervormd onderwijs vervormt leerlingen

[Recensie] Kritiek hebben op het Nederlands onderwijsbestel is makkelijk, natuurlijk. Al helemaal als je van dat onderwijsbestel hebt mogen genieten vóór hervorming x of vernieuwing y, want toen leerde men nog stokpaardjes a, b en c (begrippen vervangen door lettervariabelen, bijvoorbeeld). Natuurlijk, veel van die kritiek is terecht. Dat de zogenaamd ‘realistische’ rekenmethode de basale rekenkundige vaardigheid van het merendeel van de Nederlandse jeugd naar de gallemiezen heeft geholpen (ook zo’n stokpaardje),

Lees verder...

Recensie door:

  • Onbekend

Auteurs:

Beoordeling:

Educational Design Research

Educational Design Research

De kloof met de praktijk blijft

Universiteiten doen volop onderzoek naar onderwijsvernieuwing. Maar de kloof tussen onderzoek en de dagelijkse lespraktijk blijft groot, ook na lezing van het boek Educational Design Research.

[Recescie] “Uit onderzoek hebben wij laten blijken”, sneerde Freek de Jonge in zijn verkiezingsconference De Stemming. Had hij het over onderwijsonderzoek gehad,

Lees verder...

54 minuten

54 minuten

De schoolbel gaat. Iemand begint te schieten

[Recensie] 54 minuten gaat over een school shooting: een schietpartij in een school. De horror hiervan is nauwelijks in te denken, maar met dit boek lukt dat toch een beetje – en dat is vreselijk.

Bij 54 minuten weet je van tevoren precies wat er gaat gebeuren: er komt een schietpartij op een school die 54 minuten zal duren en heel naar gaat worden.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

De canon onderwijs

De canon onderwijs

Dertig vensters op onderwijs

[Recensie] Wie in De gelukkige klas van Theo Thijssen leest, krijgt zowel een verouderde als zeer herkenbare wereld geopenbaard. Verouderd is die meester Staal met zijn krijtjes, zijn nette pak en zijn dagboek. Herkenbaar is zijn passie voor onderwijs en vooral voor zijn leerlingen en zijn gemopper op de Haagse bureaucratie en alle regeltjes.

Lees verder...

Recensie door:

Auteurs:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld

Open ogen in een kleurrijke klas

Open ogen in een kleurrijke klas

Leraar telt zwaar in kleurrijke klas

Verwachten we van leraren in een kleurrijke klas meer of andere competenties dan van een leraar in een ‘gewone’ klas? Deze vraag stelt Maaike Hajer in haar boek Open ogen in de kleurrijke klas. Het antwoord luidt ontkennend.

[Recensie] De tips en adviezen die Open ogen geeft,

Lees verder...

De basisschool

De basisschool

Standaardwerk voor de basisschool

Je komt ze niet vaak tegen, handboeken waarin je ‘alles’ wat je nodig hebt voor je vak kunt vinden. Waarin elk aspect met kennis van zaken wordt beschreven. De basisschool is zo’n boek.

[Recensie] Een standaardwerk voor het basisonderwijs. Die benaming verdient dit boek van Jos Ahlers en Kees Vreugdenhil zeker.

Lees verder...

Recensie door:

Beoordeling:

  • Niet beoordeeld