"Ik heb altijd gedacht dat het Paradijs een soort bibliotheek zou zijn" - Jorge Luis Borges

Interview: Job Jan Altena van de CPNB over de coronacrisis en #ikleesthuis

maandag, 30 maart 2020

De Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) heeft het de afgelopen weken enorm druk gehad met de in een noodtempo opgezette #ikleesthuis campagne.
Vorige week deed Bazarow Magazine een belrondje bij verschillende uitgevers, waaruit bleek dat een aantal zich wel zorgen maakt over de coronacrisis, maar dat sommige uitgevers het nog behoorlijk positief inzien. Deze week bellen we met de CPNB, waar ze nog steeds druk bezig zijn met de #ikleesthuis campagne.

Ongekende drukte voor de CPNB

Job Jan Altena van heeft nog geen tijd gehad om bij te komen van alles wat er de laatste weken is voorgevallen, en hij is niet de enige. “Als team bij de CPNB weten we eigenlijk niet wat we meemaken nu met z’n allen. We zaten natuurlijk midden in de Boekenweek, en toen werd de coronacrisis ook in Nederland echt realiteit. Het was al een turbulente en drukke Boekenweek, en toen moesten we echt even gaan schakelen.”

De #ikleesthuis campagne is in een recordtempo uit de grond gestampt door de CPNB, in samenwerking met Brain Creatives, een bedrijf dat creatieve reclame maakt met een wetenschappelijke insteek. “We zijn opnieuw in de actiestand gegaan en toen hebben we met z’n allen toch echt iets bijzonders voor elkaar gekregen. Het was echt even flexibel zijn, creatief zijn, met z’n allen de schouders eronder.” 

Pf

Er was al eerder besloten om de Boekenweek te verlengen. “Niet omdat we zeiden ‘Nu blijft het feest,’ maar omdat het de laatste dagen van de Boekenweek toch erg rustig was in de boekhandels, en we mensen toch een kans willen geven het Boekenweekgeschenk te scoren.” 

Vervolgens werd de situatie rondom corona steeds ernstiger. “Eerst haal je toch een beetje je schouders ervoor op, als in; hopelijk gaat het aan ons voorbij. Maar dat ging het niet. En toen zijn we het hele weekend druk geweest om met alle partijen in de markt te praten, om te kijken wat we konden doen, en toen hadden we al heel snel #ikleesthuis. Het had geen zin meer om daar nog iets aan te veranderen, want deze titel dekte de lading en mensen waren er al mee bezig door het initiatief van Manon Sikkel. Iedereen reageerde daar al super enthousiast op. Online lezerscommunity Hebban.nl had meteen wat mooie plannen paraat en organiseert de komende weken #ikleesthuis leesclubs met digitale leesexemplaren. We hadden al heel snel een campagnebeeld en al dat soort zaken, en toen is iedereen mee gaan doen. Dankzij JCDecaux hebben we overal gratis posters op kunnen hangen. Mensen moeten toch nog naar de supermarkt dus komen ze langs al die abri’s, dus dat heeft nog wel zin.” 

En toen liep het los. Ze hadden bij de CPNB van tevoren al in de gaten dat er waarschijnlijk veel bedrijven zouden gaan stoppen met radiospotjes inkopen, dus namen ze er alvast een op. “Dat hebben we al jaren niet meer gedaan maar dat lukte ook, en toen werd het nog doller en konden we ook een tv-spotje opnemen van tien seconden, ook in geen eeuwigheid meer gedaan bij de CPNB. En we merkten de afgelopen dagen ook dat daardoor de pers weer gaat bellen, ook pers die anders niet belt. We hadden al veel persaandacht maar toen werd dat ook nog eens versterkt door dat spotje dat gister op tv was.” 

Groeiende online alternatieven

We hebben gezien dat er een heleboel boekhandels en bibliotheken hun online diensten aangesterkt hebben en bezorgingsdiensten opgezet hebben. Bij de CPNB vinden ze dat natuurlijk ook geweldig vertelde Job Jan Altena. “De campagne [#ikleesthuis red.] is bedoeld als een hart onder de riem voor lezers die nu thuis zitten en geen raad met zichzelf weten en, niet te vergeten, de kinderen want het is echt heel belangrijk dat voor ze dat ze nu blijven lezen. Komt voor de ouders ook goed uit, zet ze een uurtje aan het lezen en dan kan je weer een uurtje ongestoord thuiswerken. Vervolgens zijn er de boekhandels en bibliotheken die wel van de nood een deugd moeten maken. Alle bibliotheken zijn dicht, die balen natuurlijk als een stekker want die willen ook juist nu hun kracht laten zien. Boekhandels mogen nog open zijn, en dat zijn ze meestal ook maar het is overal echt veel rustiger. Als iedereen dan met fietsjes en elektrische scooters het land in gaat om tasjes met boeken te bezorgen, soms als verrassingspakket, soms als bestellingen, dan is dat megamooi om te zien.”

En hoe nu verder? 

“We gaan nu de tweede fase in, dat betekent dat alles staat, en nu gaan we vooral zorgen dat het vuurtje blijft branden. We hebben leuke ideeën om #ikleesthuis nog meer te laden met leuke voorbeelden en mooie acties, met name online op social media, om nog meer mensen uit te nodigen om hun tips te delen. Er komt nog meer aan. Er wordt ontegenzeggelijk veel gelezen op dit moment, dat is heel duidelijk, maar het is nog echt rustig in de boekhandel.” Veel lezers moeten eerst nog de boeken door waar ze eerder niet aan toe kwamen, voordat ze aan nieuwe boeken hoeven te denken. Het is te hopen dat ze daarna alsnog nieuwe zullen gaan kopen. 

De CPNB kan zich zodanig inzetten voor de boekenbranche met dank aan Groep Algemene Uitgevers, NBD Biblion, de Koninklijke Bibliotheek, de Koninklijke Boekverkopersbond, het Nederlands Letterenfonds en Stichting Lezen.

Door Remus Thijssen

 


Nieuws: Lidy van Marissing herontdekt door winst Sybren Poletprijs

donderdag, 25 april 2024

De drie-jaarlijkse Sybren Poletprijs voor experimentele poëzie is toegekend aan schrijver en dicht...


De longlist van de Hebban Debuutprijs bekend gemaakt

donderdag, 25 april 2024

De longlist van 2024 Hebban Debuutprijs is deze week bekend gemaakt. De lijst is vijftien boeken la...


'Pagina's vol plezier' deel 1: Die beruchte leeslijst, bestaat die wel?

donderdag, 25 april 2024

Wat was jouw ervaring met de leeslijst op de middelbare school? Sommigen herinneren zich misschien...


Nieuws: E. du Perronprijs voor Niña Weijers

donderdag, 25 april 2024

De winnaar van de E. du Perronprijs 2022/23 is Niña Weijers voor het boek Cassandra. "De tweejaarl...