"Ik heb altijd gedacht dat het Paradijs een soort bibliotheek zou zijn" - Jorge Luis Borges

Is SEO een betrouwbare online promotiestrategie voor boeken?

donderdag, 27 mei 2021

Kunnen SEO auteurs helpen boeken online te promoten?

[Boekenverkoop/internet] Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een technische wetenschap, geen giswerk of rook en spiegels. Of je nu een auteur bent die je boek online wil promoten, of een bedrijfseigenaar die gewoon meer leads wil binnenhalen, SEO is een uiterst belangrijke marketingtool waarvan je op de hoogte moet zijn en die je moet begrijpen en die misschien gemakkelijker is dan je denkt om er gebruik van te maken. Het is waar dat SEO voor veel mensen een groot mysterie is, en het is ook mogelijk om veel geld te verspillen aan de service met een slechte strategie of een onprofessionele SEO bureau. Maar SEO is tegenwoordig een uiterst kritisch aspect van marketing en als het goed wordt gedaan, kan het een betrouwbare basis zijn voor elke lange termijn marketing- en promotiestrategie. Als je de zoektermen kent die het vaakst worden doorzocht op het product of de website die je wilt promoten, zoals een in eigen beheer uitgegeven boek, en je je energie richt op het toevoegen van waardevolle informatie op je website voor die zoekwoorden, dan kunt je wellicht een ​​gestage stroom nieuwe bezoekers naar je website trekken via die specifieke zoekwoordgroepen.

De beste doe-het-zelf SEO-strategie voor auteurs en schrijvers

Afgezien van het inhuren van een vertrouwd en bekwaam seo bureau, is de volgende beste SEO-strategie ervoor bedoeld om een ​​doorlopende strategie voor het creëren van inhoud voor je te ontwikkelen die niet alleen beheersbaar is, maar ook gericht en meetbaar. Bedenk om te beginnen wat voor soort inhoud je gemakkelijk zelf kunt maken, zowel van hoge kwaliteit als met een groot volume. Ontwikkel vervolgens een marketingstrategie die goed gerichte SEO-zoekwoorden zinnen bevat om die inhoud op je website, je sociale media kanalen en alle websites van derden die je kunt gebruiken te promoten.

Promoot je trefwoord gerichte website-inhoud op sociale media

Archeologie Magazine

Deze strategie moet de nadruk leggen op het promoten en verspreiden van de waardevolle gratis inhoud die je zelf regelmatig publiceert onder een zo breed mogelijk publiek. Je kunt dit doen met blogposts op je website, Facebook-posts, twitter, Instagram of video’s die je maakt en publiceert op bijvoorbeeld YouTube. Om de positie van je website te verbeteren, probeert je de inhoud rechtstreeks op je website te hosten en vervolgens de link in je sociale mediakanalen en groepen te delen om deze te promoten en koppelingen naar die inhoud op je website te bouwen. Door te focussen op 1 of 2 social-mediaplatforms die specifiek overeenkomen met het type inhoud dat je maakt, blijft je inhoud en levering gericht en levert dit de grootste waarde op. Met sociale media is het beter om 1 of 2 platforms heel goed te gebruiken dan bij veel weinig te doen.

SEO in een notendop, linkbuilding en contentcreatie

Het optimaliseren van trefwoorden en metatags op je website is de eerste en beste stap die je kunt nemen om je website te laten verschijnen in zoekopdrachten voor specifieke relevante trefwoorden. Maar houd er rekening mee dat het grootste deel van het werk nadat je bestaande website pagina’s zijn geoptimaliseerd, bestaat uit het maken van nieuwe inhoud op je website om het aantal pagina’s op je site uit te breiden, gekoppeld aan de juiste linkbuilding strategie voor het opbouwen van backlinks (het maken van links terug naar je website). En dit op zoveel mogelijk gerespecteerde websites van derden op internet. Dat is SEO in een notendop: links bouwen die naar je website verwijzen en waardevolle inhoud op je website toevoegen en delen die is geoptimaliseerd voor je zoekwoorden. Het doel is om signalen te creëren op je website en op internet die Google en andere zoekmachines laten zien dat je webpagina op je website DE BESTE WEBPAGE op internet is voor het zoeken naar die specifieke zoekwoord groep.

White-Hat Linkbuilding voor SEO

Een andere manier om links te bouwen, is door echt interessante inhoud te maken en deze te verspreiden in de vorm van persberichten, posts op sociale media of artikelen op andere websites. Deze inhoud moet echt interessant en waardevol zijn voor lezers. Als er inhoud over je product of merk wordt gepost op nieuws- en branche websites, dan doet je zowel het promoten van je merk, het opbouwen van relaties als het opbouwen van links vanzelfsprekend. Dit zijn slechts enkele van de technieken die veilig te gebruiken zijn omdat ze een heel normale en natuurlijke activiteit online zijn, en worden White-Hat SEO genoemd.

Waarom auteurs geweldig zijn voor SEO

Al deze activiteiten vereisen werk, maar omdat het belangrijkste werk bij SEO content creatie is, bent je als auteur goed gepositioneerd om veel zeer waardevolle SEO-content te maken. Schrijven van content is het moeilijkste deel van SEO, dus als je goed en vaak schrijft, bent je perfect geschikt om een ​​groot aantal reguliere inhoud te genereren voor de blog van je website, sociale media of websites van derden die terugverwijzen naar die van je. Het benaderen van een professioneel seo bureau kan je helpen bepalen welke zoekwoorden je het beste kunt targeten, hoe je je social media-waarde kunt maximaliseren en efficiënt kunt maken, de metatags van je website kunt optimaliseren en je kunt laten zien hoe je zoekwoorden op de juiste manier in je blogberichten en inhoud. Als je niet zoveel geld hebt om in SEO te investeren, is het goede nieuws dat je de contentcreatie en linkbuilding zelf kunt doen met een beetje training en begeleiding. Als je geen tijd heeft om het zelf te doen, moet je de juiste soort contentmaker vinden die content kan maken op het kanaal die het beste bij je merk en producten past.

Laat influencers voor je promoten

In de boekenuitgeverij, maar ook in vele andere branches, is de beste manier om een ​​boek of product te verkopen, het identificeren van de beroemdheden en belangrijkste influencers die echt dol zijn op je boek of product. Dit zijn mensen die al een grote aanhang hebben op sociale media, mensen met tienduizenden of honderdduizenden volgers. Als je een of twee van deze influencers kunt krijgen om over je product te praten, wordt je plotseling gratis op de markt gebracht voor duizenden nieuwe mensen.


Podcast literatuur/boekenvak: De Nieuwe Contrabas 136 – Aendekerk, Hrabal, God

woensdag, 24 april 2024

Hans en Chrétien bespreken de aankondigingstekst van het Poetry International festival en de terug...


Service: Recente hertaling 'Vanden Vos Reinaerde' gratis te lezen op pdf

woensdag, 24 april 2024

"Ik heb een vertaling gemaakt van Vanden vos Reynaerde. Dit is een regel-voor-regel-vertaling, zoda...


Podcast filosofie: Martha Claeys over morele emoties

dinsdag, 23 april 2024

Aflevering 92 van de ISVW podcast De middag voordat Martha Claeys de Socratesbeker won voor...


Nieuws: Rik Van Puymbroeck wint Confituur Boekhandelsprijs 2024 met 'Treurwil'

dinsdag, 23 april 2024

Journalist en auteur Rik Van Puymbroeck wint met zijn boek Treurwil de Confituur Boekhandelsprijs 2...