Het bevorderende effect van de coronacrisis op het leesgedrag van Nederlands is eerder al veelvuldig ter sprake gekomen. Voorheen was dat echter niet gebaseerd op harde cijfers. Een consumentenonderzoek in opdracht van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) heeft nu uitgewezen dat meer dan de helft van alle volwassenen tijdens de crisis een boek las. Dat is aanzienlijk meer dan gewoonlijk in deze periode. “We zijn verhoudingsgewijs zelfs meer gaan lezen dan gaan Netflixen.” zegt CPNB directeur Eveline Aendekerk.
52% procent van Nederlanders boven de 18 jaar heeft tijdens de lockdown een of meerdere boeken gelezen. Marktonderzoeksbureau Team Vier heeft een groep consumenten onderzocht die volgens hun representatief is voor de Nederlandse bevolking.
#ikleesthuis
Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat mensen meer tijd hebben om ‘s avonds met een boek op de bank te gaan zitten, als de sportschool en de bioscoop dicht zijn en het niet verantwoord is om bij opa en oma op bezoek te gaan. Toch hadden al die mensen even goed naar de afstandsbediening kunnen grijpen. Volgens MarketingTribune.nl is de gestegen populariteit van lezen mede te danken aan de succesvolle campagne van de CPNB genaamd #ikleesthuis.
De invloed van #ikleesthuis werd ook onderzocht. Een kwart van de consumenten blijkt bekend te zijn met #ikleesthuis. De helft van de mensen die een boek kochten en bekend waren met de campagne gaven toe erdoor geïnspireerd te zijn. Met name de lichte lezer, die normaal gesproken eens per kwartaal een boek leest, is volgens het CPNB meer gaan lezen.
Helaas is er nog steeds de kanttekening dat fysieke boekhandels niet van deze ontwikkeling profiteren. In totaal is de omzet van de boekverkoop met 1% gestegen, de omzet van fysieke boekhandels is echter met 24% gedaald. De omzet van de online verkoop groeide met maar liefst 33%.
—
Door Remus Thijssen