10 jaar Dagelijkse kost

Zaterdag, 4 december, 2021

Geschreven door: Jeroen Meus
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Een bijzonder jubileum

[Recensie] 10 jaar Dagelijkse kost met Jeroen Meus. Dat is een prestatie van formaat want de vriendelijke en sympathieke chef-kok is ook na deze 10 jaar onverminderd populair. Zijn inspiratie lijkt nooit uitgeput te raken en steeds weet hij weer te boeien en te verrassen met zijn culinaire creaties. Wie regelmatig Dagelijkse kost kijkt weet natuurlijk ook dat de filmpjes en recepten allemaal terug te vinden zijn op de gelijknamige website. Een website is leuk om een specifiek gerecht, dat in je geheugen is blijven hangen, terug te zoeken maar een totaaloverzicht met alle recepten van de afgelopen 10 jaar vind je daar niet zo makkelijk terug.

Dat totaaloverzicht vind je wel in het mooie jubileumboek 10 jaar Dagelijkse kost. We zien 250 nieuwe recepten die niet eerder in boekvorm verschenen. Wel vind je ze op de website. Dat is echt heel fijn want je leest een recept en denkt, hoe zou Jeroen dat gedaan hebben? Dan kun je altijd even het filmpje terugzoeken.

Bij het maken van het boek 10 jaar Dagelijkse kost zijn kosten nog moeite gespaard. Van alles is het beste gekozen. De gerechten zijn opnieuw gemaakt en de foodstyling is oogverblindend mooi. De fotograaf verdient een pluim net als de vormgevers en ontwerpers. Het lijkt wel of ze allemaal, samen met Jeroen Meus, willen laten zien wat ze kunnen. En dat levert een prachtig boek op. Er is gekozen voor dik glanzend papier waarop de foto’s en de teksten extra mooi uitkomen. De lay-out is rustig aan de ogen. Aan de ene kant het recept en op de pagina ertegenover de grote foto.

10 jaar Dagelijkse kost is ingedeeld volgens de vier seizoenen. Ieder seizoen bevat de hoofdstukken Vis, Vlees, Vegetarisch en Zoet. Het is een geweldig fijn bladerboek geworden met al die in het oog springende recepten. Van roodbaars puttanesca met orzo, Spaanse cordon bleu met gebakken aardappelen en kropsla, penne carbonara met pompoen en gerookte zalm tot een hazelnootcake met chocolade en gepocheerde peren. Allemaal zo typisch Jeroen Meus. Goed maakbaar en origineel met een eindresultaat dat er zijn mag. Toegegeven, je zult niet altijd een gerecht opmaken zoals de foodstylist dat heeft gedaan. Smaken zal het zeker altijd.

Naast de 250 recepten krijgen we aan het einde van het boek nog wat basisrecepten. Er is een register op ingrediënt en een register op recept zodat alles snel terug te vinden is. Het is een rijk bezit om 10 jaar dagelijkse kost bij elkaar in een boek te hebben. En een eerbetoon aan Jeroen Meus. Een eerbetoon dat hij ten volle heeft verdiend. Geen enkele fan van Jeroen mag 10 jaar Dagelijkse kost missen.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Groentekost

10 jaar Dagelijkse Kost