De geur van bruine bonen

Dinsdag, 16 februari, 2021

Geschreven door: Henna Goudzand Nahar
Artikel door: Tanja Jadnanansing

Suriname dichtbij

Deel uitmaken van een leesclub is al een geruime tijd een wens van mij. Toch is het er lang niet van gekomen en dat door de simpele reden dat ik dacht daar geen tijd voor te hebben. Immers zo een leesclub is vaak op zondagmiddag en dat is ongeveer de enige vrije middag die ik heb en dan de fiets moeten pakken om ergens heen te gaan … tot COVID dus en het MS teams en zoom tijdperk. Nu is er veel te klagen over dit nieuwe normaal, maar er is ook een andere kant van meer virtueel ontmoeten en zodoende tijdwinst. Daardoor ben ik dus lid geworden van een online leesclub geïnitieerd door Joan Windzak van de fijne boekhandel Educulture in Amsterdam (en digitaal voor iedereen te bereiken).

[Recensie] Het tweede boek dat wij onlangs besproken hebben is De geur van bruine bonen. Het betreft een veelzijdig boek dat zich inderdaad uitstekend leent om een hele middag te bespreken. In dit eerste deel van een naar feuilletonromans opgezet tweeluik staat het leven van Ilse Madrettor centraal. De roman begint meteen goed met de herkenbaarheid van een niet zo jonge vrouw die bij de kapper zit. Hilariteit bij de leesclub omdat wij allemaal niet piepjong meer zijn en altijd bezig met ons haar. Dat is ook de kracht van het boek althans voor mij en voor de leesclub. Zoveel herkenbaarheid!

Drugscene

Al lezend komt Suriname steeds dichterbij en trekt de schrijfster Henna Goudzand Nahar de lezer de wereld van Ilse binnen. De meest spannende persoon vind ik Frank. Hij is de jongste broer van de moeder van Illse en haar lievelingsoom. Ilse woonde rond de onafhankelijkheid van Suriname in Paramaribo bij haar grootmoeder nadat haar moeder naar Nederland vertrok en werd later door haar moeder Anita naar Nederland gehaald. Daar werd haar band met oom Frank hecht.

Oom Frank gaf haar eigenwaarde en mooie kleding – dure kleding, waarvan het de vraag was waar hij het geld vandaan haalde. Drugs… dat wordt langzaam duidelijk en daar begint mijn interesse nog meer te groeien omdat over die tijd waar veel jonge Surinaamse mannen in de drugscene terecht kwamen bij mij weinig bekend is. Wanneer Jan, de boezemvriend van Ilse, tijdens een etentje ruim dertig jaar nadat Ilse naar Nederland kwam over het drugsverleden van Frank begint, raakt Ilse overstuur en begint het verhaal echt.

Veelzijdig

Het is een verhaal met veel kanten en zo opgeschreven dat het nergens ingewikkeld wordt en tegelijkertijd tal van aanknopingspunt biedt om nog dieper het personage in te willen duiken. Er zit een diepte in van verhalen die nog onvoldoende zijn overgedragen. Niet alleen het verhaal van oom Frank, maar ook het verhaal naar de zoektocht van de dochter van Ilse naar haar zijn tussen twee culturen, en het verhaal van de moeder Anita die Illse continu afstoot. Die attitude van continue boos zijn wordt bevraagd. Nergens wordt Henna veroordelend en de liefde voor al haar personages is duidelijk.

De herkenning van die voortdurende spagaat tussen twee culturen en het verloren zijn in een soort multicultureel landschap wat je zeker niet zelf hebt geschilderd komt binnen. Het grootste compliment is dat de leesclub na de bespreking unaniem besloot dat deel twee echt heel snel moet worden geschreven omdat wij verknocht zijn geraakt aan Ilse en ook aan oom Frank.

Eerder verschenen op Caraïbisch Uitzicht