In de knel

Zaterdag, 5 juni, 2021

Geschreven door: Heleen Smit
Artikel door: Sanne Jakobs

Fraaie omgeving, goede intrige, maar soms slap en geforceerd

[Recensie] Wanneer Noor haar nieuwe ideeën voor een productmarketing aan het pitchen is bij de grote bazen van het bedrijf in Amsterdam waar ze werkt, krijgt ze een telefoontje van haar oma. Het gaat niet goed met opa en ze moet zo snel mogelijk terugkomen naar de Achterhoek. Wanneer ze daar aankomt, blijkt dat opa springlevend is. Het was een smoes om haar te laten komen. Het gaat namelijk niet goed met de boerderij, haar vader is verdwenen, haar moeder is ziek en haar broertje redt het niet om alleen het hoofd boven water te houden.

Noor gaat aan de slag om de boerderij draaiende te houden, maar hoe langer ze er is, hoe meer vreemde dingen ze ontdekt. Waar is haar vader en waarom is hij weg? Wie zijn die vreemde mensen op het terrein? En waarom gedraagt Robbie, haar broertje, zich zo raar?

Het boek bestaat uit twee verhaallijnen. Het begint met een stukje dat zich afspeelt een jaar voordat Noor terugkomt. De andere lijn is een jaar later. De hoofdstukken zijn om en om ingedeeld waardoor je als lezer steeds meer te weten krijgt over wat er een jaar eerder speelde en hoe dat samenkomt met het nu. Hierdoor is er continu spanning aanwezig. Naast deze verhaallijnen zorgt Smit er ook voor dat er vreemde dingen gebeuren die vragen bij de lezer oproepen, zoals een zwart busje dat Noor bijna van haar fietst rijdt of Robbie die gewond thuiskomt.

Daar komt bij dat de setting van een boerderij origineel en actueel is. Tegenwoordig hebben boeren het moeilijk hebben om hun bedrijf draaiende te houden door alle regels waar ze zich aan moeten houden. Er gebeurt heel veel, maar niet zoveel dat het ongeloofwaardig wordt. De vele gebeurtenissen zorgen ervoor dat er constant een bepaalde spanning heerst en dat het tempo hoog blijft.

Het motief voor de breuk vond ik een beetje slap, geforceerd. Daarnaast krijgt de ziekte van haar moeder te weinig aandacht, terwijl die wel een grote rol in het verhaal speelt. Ik had graag wat meer over vroeger willen lezen, over hoe het op de boerderij was toen Noor klein was.

Eerder verschenen op Perfecte Buren

Op het verkeerde moment

Op het verkeerde moment