13 uur

Zaterdag, 14 december, 2019

Geschreven door: Deon Meyer
Artikel door: Agnes Eikema

[Recensie] Wanneer een Amerikaanse rugzak toeriste met doorgesneden keel wordt gevonden in Kaapstad is iedereen in rep en roer. Het land bloeit van de inkomsten die voortvloeien uit toerisme en een dergelijk schandaal kan deze geldkraan binnen no-time dichtdraaien. De vermoorde toeriste blijkt nog niet het ergste te zijn; haar vriendin blijkt verdwenen. Op de vlucht geslagen voor de moordenaars van haar vriendin. Wat is het waarvoor zij op de vlucht is geslagen en waarom gaat zij niet naar de politie?

Aan de andere kant  van de stad is er ook net een groot moordonderzoek gaande; een bekende platenproducent schijnt door zijn aan alcoholverslaafde vrouw vermoord te zijn. Zij kan zich hier echter niets van herinneren en de vermoedens ontstaan dat iemand haar de moord in de schoenen probeert te schuiven. Opdringerige advocaten en vrienden zorgen voor een chaotisch, vertroebeld beeld.

Bennie Griessel, een doorgewinterde rechercheur en onlangs benoemd tot ‘mentor’ van de Zuid-Afrikaanse rechercheurs heeft beide zaken toegewezen gekregen. Het is een lastige klus om beide rechercheurs op de moordzaken te coachen en te sturen. Lukt het Bennie om op twee plaatsen tegelijk te zijn en zijn behoefte naar alcohol te onderdrukken? De druk op hem wordt in ieder geval niet minder wanneer hij de vader van de vermiste Amerikaanse toeriste spreekt. Hij belooft zijn dochter te vinden; no matter what. Lukt het Bennie om de moordzaak tot een goed einde te brengen én ook de Amerikaanse toeriste levend naar haar familie terug te brengen?

Gevaren

Geschiedenis Magazine

Het boek bevat een constante druk om de Amerikaanse toeriste op tijd te vinden blijft in het achterhoofd rondzweven. Deze constante druk zorgt een voor een razendsnel tempo waarmee je tussen twee moordzaken wordt geslingerd. De gevaren van Zuid-Afrika, de ongedwongenheid van toeristen en de meest uiteenlopende personages die in het verhaal verweven zijn, maken deze thriller van Deon Meyer absoluut tot een succes.

Griessel is doortastend, eigenwijs, koppig cynisch en grof. Hij is eigenzinnig en is een doorgewinterde rechercheur pur sang. Het is een personage dat je vaak terugziet in succesvolle thrillers. Denk bijvoorbeeld aan de boeken van Henning Mankell en Peter Robinson. Op de een of andere manier past dit type rechercheur perfect in het plaatje, want het is zeker geen straf om in de gedachten van Griessel te duiken. De sfeer van Kaapstad is goed beschreven, het zorgt ervoor dat je er zelf bij bent. Het voegt iets toe aan het verhaal, het maakt het mee compleet.

Dus wil je een keer geen verhaal lezen dat zich in Nederland, Amerika, Engeland of Scandinavië afspeelt? Ik kan je deze thriller dat zich afspeelt op Zuid-Afrikaanse bodem zeker aanbevelen!

Eerder verschenen op Boekenz.

13 uur