24 uur in de steentijd

Zaterdag, 20 november, 2021

Geschreven door: Lan Cook, Laurent Kling
Artikel door: Rita Pontororing

Een dag in de steentijd meelopen met Auri

[Recensie] Een hele dag meelopen in de Steentijd samen met Auri. Zij leidt ons rond in haar wereld, een soort stage lopen van één dag. Dat kan in het stripverhaal 24 uur in de Steentijd. Wel vroeg opstaan, de dag begint om 5.00.

Voordat we Auri volgen, maken we kennis met haar hele familie. Sla het stripboek open en de familieleden worden voorgesteld.

Op de pagina er naast, de inhoudspagina wordt al snel duidelijk dat naast het verhaal van Auri ook aandacht is voor diverse wetenswaardigheden die te maken hebben met de levenswijze van de mensen in de Steentijd. Dit is geen losse kennis die gedeeld wordt maar informatie die voortvloeit uit het verhaal over de leefwijze van Auri en familie.

Terug naar de tijd, 5 uur ’s morgens. We krijgen een beeld van de grot waar Auri leeft en woont met haar familie. Waarom is een grot een fijne woonplek? Niet iedereen woonde in grotten, hoe leefden dan andere mensen? Naast het leven in grotten waren er mensen die andere woonvormen hadden. Een korte toelichting van zo’n woonvorm wordt uitgelegd met eenvoudige maar duidelijke tekeningen.

We gaan mee met Auri waarbij we zien hoe de mensen zorgen dat ze kunnen eten. Interessant is de manier waarop er gevist wordt. Deze informatie is vast en zeker terug te vinden in musea van oudheden, musea met archeologische vondsten. Extra informatie over hoe en wat we gaan eten, is over twee bladzijden “Over voedsel verzamelen” verspreid.  Over twee pagina’s verdeeld,  zien we een overzicht van planten uit de natuur die gegeten kunnen worden. Een tekening met korte uitleg en de naam van de plant. Ook de smaak komen we te weten

Om eten te verzamelen, in die tijd op jacht gaan en het eten bereiden, is er gereedschap nodig. Zoals deze werktuigen getoond worden op papier is het als het ware een stukje uit een vitrine waar we naar kijken, in een museum met aandacht voor de Steentijdperiode. Vooral de uitleg over het maken van vuur is heel boeiend en nogmaals heel helder uitgelegd.

Zo trekken we de hele dag op met Auri als onze gids zoals op de achterflap staat. Op avontuur met Auri, wetenswaardigheden over de leefwijze. Maar ook informatie over de omgeving van onze gids.

Achter in het boek is een woordenlijst opgenomen met als kanttekening dat een enkel woord onbekend zal zijn.

De heldere teksten van Lan Cooke maken dat dit stripverhaal een vlot gelezen verhaal is geworden. De illustraties van Laurent Kling zijn aanvullend en verduidelijken de teksten. Zoals op de titelpagina te lezen is, is James Dilley een experimenteel archeoloog. Hij demonstreert oude ambachten in musea en op tv. en maakt replica’s. De oorspronkelijke titel luidt: “24 hours in the Stone Age”, de vertaling is van Els Peeters.

24 uur in de Steentijd is op de eerste plaats een leuk stripverhaal, wat zeker voor veel leesplezier zal zorgen. En ook nog eens leerzaam. Dat is belangrijk dat kinderen met plezier leerzame boeken kunnen lezen. Een museum bezoeken met aandacht voor de prehistorie is de volgende stap.