54 minuten

Zaterdag, 7 december, 2019

Geschreven door: Marieke Nijkamp
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Hard en ontzettend heftig

[Recensie] 54 minuten is niet bedoeld voor de mensen die een fijn boek willen lezen. Dit boek is hard en ontzettend heftig en kan je maar al te veel ‘feels’ bezorgen. 54 minuten gaat over een schoolshooting en speelt zich af binnen een uurtje. Dit onderwerp is dus erg heftig en ik heb vaak met een akelig gevoel het boek gelezen. Marieke weet heel goed de ernst van de situatie te verwoorden en zeker op het einde heb ik een aantal keer flink naar adem moeten happen.

Het verhaal volg je door vier verschillende personages die allemaal een andere kant laten zien van de situatie. Je volgt een redelijke buitenstaander, een jongen die de andere leerlingen hoopt te redden, het zusje van de dader en haar vriendin. Sommige personages vond ik leuker dan de ander. Zo had ik niet echt een klik met Claire, die gaandeweg een bepaalde ontwikkeling meemaakt dat ik niet echt vond passen bij de situatie. Autumn (zusje van de dader) en haar vriendin Sylv vond ik juist heel interessant, aangezien zij veel dichter bij de dader stonden en daardoor juist erg geshockeerd waren. Daarbij zijn de personages erg divers, aangezien er variatie is in afkomst, seksualiteit en meer.

Het is moeilijk om een uitspraak te doen over de dader en zijn motieven. Als lezer krijg je namelijk niet veel informatie over hem. Je krijgt bepaalde kleine verwijzingen naar wat hij allemaal meemaakte in het verleden, maar dit had misschien iets meer uitgewerkt kunnen worden zodat zijn daden te verklaren waren. Natuurlijk zijn er mensen die een schoolshooting veroorzaken en dit doen door hun gewelddadige persoonlijkheid, maar bij deze dader had ik liever wat meer redenen achter zijn acties gezien.

54 minuten is een heftig boek dat zeker binnenkomt. Sommige personages wisten niet helemaal bij mij door te dringen, maar andere personages wisten juist mij erg verdrietig of verward te maken. Dit boek is vrij deprimerend, maar wel een duidelijk boek dat je zeker bij zal blijven. Ik ben zeker nieuwsgierig geraakt naar het nieuwe boek van Marieke, dus die ga ik snel lezen!

Eerder verschenen op NerdyGeekyFanboy

Zelfs als we zwijgen