67 seconden

Zaterdag, 18 mei, 2019

Geschreven door: Jason Reynolds
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Hierna wil je meer gaan lezen!

[Recensie] Will is vijftien jaar oud wanneer zijn broer Shawn wordt vermoord. Will staat 67 seconden in de lift met een pistool in zijn broekband. Hij volgt de drie regels: niet huilen, niet snitchen, maar juist wraak nemen op de dader. Hij is bereid om de moordenaar van zijn broer een lesje te leren, maar zijn tijd in de lift zorgen voor veel gedachten in het hoofd van Will.

Boeken die zijn geschreven in vrije versvorm kan ik enorm waarderen. Je hebt zulke boeken zo uit, maar er schuilt heel veel kracht achter het kleine aantal woorden.  width=Laat ik meteen zeggen dat ik erg onder de indruk ben van zowel de schrijfstijl van Jason als de vertaling van Maria Postema. Poëzie vertalen is een lastig karwei, maar deze vertaling is erg goed gelukt. Vele zinnen wisten mij volledig te raken en veel bijzondere taalspelingen zijn ook mooi verwerkt in het Nederlands. Maar goed, de schrijfstijl is zo ontzettend rauw. Zo vol emotie. Zo hard. Zo eerlijk. Het gebeurt niet vaak, maar tijdens het lezen voelde ik gewoon het gevoel van Will in mijn binnenste. Bizar, ik was zo opgeslokt door het verhaal!

Het verhaal heb je ook binnen een uurtje uit, want het leest heel snel. Ondanks de snelheid voelt het veel langer, net zoals het feit dat de 67 seconden voor Will veel langer lijken te duren. Will heeft het erg zwaar. Zijn broer is laatst vermoord en hij is uit op wraak, maar Shawn is niet het enige slachtoffer. Will heeft veel moeten verliezen, waardoor je erg met hem meeleeft. Ook als is hij erop uit om een moord te plegen, achter deze hardheid schuilt een droevige jongen die zo veel pijn heeft. Dat maakt het verhaal zo hartverscheurend en laat goed zien wat geweld wel niet met mensen kan doen.

Dit boek is niet alleen bestemd voor de doorgewinterde YA-lezers, maar ook vooral voor jongeren (maar ook oudere mensen!) die juist niet zo van het lezen zijn. Want geloof me, lees dit boek en je wil meer gaan lezen. Dit boek hoort gewoon in elke bibliotheek en elke middelbare school te zitten, aangezien ik zeker weet dat jongeren door dit boek veel meer van lezen zullen gaan houden. Dit boek is aangrijpend en aangezien Jason Afro-Amerikaan is, weet hij ook andere bevolkingsgroepen te laten zien. Hierdoor kan dit boek vele mensen aanspreken en kan het ook heel veel teweegbrengen bij de juiste personen.

Ja, 67 seconden is een must-read, aangezien dit boek zo veel kracht bezit en ook buiten de YA-community zo groots kan worden. Is er binnenkort een vriend(in) jarig die niet vaak leest? Haal dan alsjeblieft dit boek voor diegene. Dit boek zal iedereen kunnen aanspreken en dit verhaal zal nog lang door je hoofd spoken. Ik ben fan geworden van Jason Reynolds door dit meesterwerk en kijk daarom enorm uit naar nog meer geniale boeken van deze fantastische schrijver!

Eerder verschenen op www.nerdygeekyfanboy.com

Patina (10+)

Toen ik de sterkste was