A Curse So Dark and Lonely

Zaterdag, 8 augustus, 2020

Geschreven door: Brigid Kemmerer
Artikel door: Willemijn Gigase

Tale as old as time

[Recensie] Een hervertelling van een sprookje! Dit wordt al jarenlang gedaan en een van de meest populaire sprookjes die vaak opnieuw verteld wordt is Belle en het beest. Een voorbeeld van zo’n hervertelling is A Curse So Dark and Lonely. Een nieuwe wending kan magisch worden, maar is dat Brigid Kemmerer gelukt?

De vloek
Prins Rhen is vervloekt door een krachtige tovenares. Hierdoor moet hij de herfst van zijn achttiende levensjaar keer op keer opnieuw beleven. Als de erfgenaam van Emberfall dacht hij dat hij makkelijk gered kon worden. Hij hoefde er alleen maar voor te zorgen dat het meisje waar hij verliefd op wordt, ook verliefd op hem zou worden. Aan het einde van het seizoen verandert de prins in een monster dat alles en iedereen verwoest. De doden blijven dood en Rhen herinnert zich wat hij gedaan heeft. Hij moet hier dus mee leren leven terwijl het seizoen steeds opnieuw begint. Hij kan zichzelf niet vermoorden (maar toch probeert hij het!) en hij kan de tovenares ook niet doden. Rhen heeft maar één vriend en dat is zijn rechterhand Grey, die een steeds grotere rol speelt in het verhaal.

Handicap
Zoals ieder sprookje moet er ook een vrouwelijk hoofdpersonage zijn. Harper is een zeventienjarig meisje dat met haar broer en moeder in Washington DC woont. Haar moeder heeft kanker en haar broer is betrokken bij criminele activiteiten. Hij probeert de schulden in te lossen van hun vader, die de familie heeft verlaten. Harper heeft cerebral palsy, waardoor ze mank loopt. Op een avond wacht ze op haar broer maar dan ziet ze dat een man een bewusteloze vrouw mee probeert te nemen. Ze valt hem aan en voordat ze het weet is ze in Emberfall, het koninkrijk van prins Rhen.

Belle en het beest
De vergelijkingen met het klassieke sprookje zijn niet over het hoofd te zien. Het meisje offert zichzelf op en de vloek kan alleen verbroken worden als ze verliefd wordt op het ‘monster’. In deze magische wereld leert Harper al snel over de vloek en het monster. Ze is niet zoals de andere meisjes die in het kasteel zijn geweest. Wat het allemaal nog spannender maakt is dat het laatste seizoen in is gegaan. Harper is dus Rhens laatste kans. In grote lijnen gebruikt Kemmerer dus het verhaal van Belle en het beest, terwijl ze het ook helemaal omgooit.

Bergen

Sterk vrouwelijk personage
Het fijne aan dit boek is dat er veel verschillen zijn met het originele sprookje. De prins is niet vanaf het begin een monster. Je zou je voor kunnen stellen dat het niet zo moeilijk moet zijn om Harper verliefd te laten worden op een knappe prins maar gelukkig weet Kemmerer er een leuke wending aan te geven. Het is niet alleen een spannend verhaal dat heel fijn leest, maar het is ook een realistisch verhaal dat goed opgebouwd is. Harper wordt niet verliefd op het eerste gezicht. Daarnaast is het verfrissend om een ‘heldin’ te hebben met een beperking. Ze is leergierig en dapper (soms iets té dapper) en laat zich bovendien niet weerhouden door haar handicap.

Spannend
Het begin van het boek is meteen zo sterk dat het verhaal daarna wat traag verloopt. Gelukkig weet Kemmerer de spanning toch weer op te wekken. De sprookjesachtige sfeer van het boek is verslavend. De meeste mensen weten wel hoe Belle en het beest afloopt maar Kemmerer weet er een nieuwe wending aan te geven waardoor je tot het einde benieuwd bent wat er gaat gebeuren. Dit boek is het eerste deel in de serie Cursebreakers. De eerste twee delen in deze serie zijn al in het Engels beschikbaar en A Curse So Dark and Lonely komt in oktober ook in het Nederlands uit. Liefhebbers van sprookjes zullen dit boek al snel op hun lijstje zetten maar als je fan bent van spanning, monsters en verassingen kun je dit boek zeker een kans geven!

Eerder verschenen op willemijngigase.com