A Heart So Fierce and Broken

Zaterdag, 29 augustus, 2020

Geschreven door: Brigid Kemmerer
Artikel door: Willemijn Gigase

Dezelfde wereld vanuit een ander perspectief

[Recensie] Heart So Fierce and Broken is het vervolg van A Curse So Dark and Lonely, een hervertelling van het sprookje Belle en het Beest. Pas op voor spoilers als je het eerste deel nog niet hebt gelezen.

Vervolg A Curse So Dark and Lonely
Na A Curse So Dark and Lonely vroegen lezers zich af wat het vervolg zou brengen. De helden hadden gewonnen van de slechteriken, wat nu? Gelukkig geeft Brigid Kemmerer antwoord op die vraag. De tovenares is verslagen maar het koninkrijk heeft nog een lange weg te gaan. Dit zorgt voor een verhaal dat een hele andere kant op gaat dan verwacht.

Perspectief
In A Curse So Dark and Lonely wisselde het perspectief per onderwerp tussen Harper en Rhen. Je leerde deze karakters daarom heel snel heel goed kennen, maar in dit deel is hun rol minder prominent. Ze krijgen allebei één hoofdstuk, maar verreweg het grootste deel van het boek is verdeeld tussen Grey en Lia Mara. In het begin valt dit tegen. Na het eerste deel verwacht je dat het (liefdes)verhaal tussen Rhen en Harper verder gaat. Het is dan ook even doorbijten als het boek een hele andere kant opgaat. Als je Lia Mara leert kennen wordt het verhaal wel een stuk interessanter. Na haar jongere zus is zij de erfgenaam van Syhl Shallow. Haar eerste hoofdstukken vallen tegen, maar zij is een nieuw karakter in een wereld waar de lezer al veel heeft meegemaakt.

Karakters
Grey kent iedereen al. Hij is de rechterhand van prins Rhen. Wij kennen hem als ontzettend loyaal, maar in dit boek is hij een onrustig. Grey is op de vlucht. Hij voelt zich gedwongen om een leider te worden terwijl hij zijn hele leven bevelen heeft opgevolgd. Hij begint magie te accepteren terwijl hij zich realiseert dat broers niet altijd het beste met je voor hebben.

We leren ook Tycho en Iisak kennen. Tycho is een betrouwbare jongen die al snel een sterke band krijgt met Grey. Hij zou voor hem sterven als het moet. Iisak is een soort monster die niet snel vrienden maakt. Jake (de broer van Harper) en zijn vriend Noah komen in dit deel gelukkig ook vaker voor!

Lia Mara is een heel goed geschreven en ontwikkeld karakter. Haar zusje is de favoriete dochter van haar moeder en wordt de opvolger van de troon genoemd terwijl Lia Mara de oudste is. Ze is sterk en dapper. Het lijkt erop alsof ze in de voetsporen van Harper moet treden.

Sprookje
Het sprookje van het eerste deel is wel wat verder te zoeken. Dit deel is niet gebaseerd op Belle en het Beest, maar er zit toch veel fantasie in. Grey’s verhaallijn is indrukwekkend. Je raakt alleen het contact met Rhen en Harper kwijt. In dit deel maakt Rhen keuzes die niet makkelijk te vergeven zijn en omdat je het niet vanuit zijn perspectief kan bekijken wordt dat nog lastiger. De droomprins maakt plaats voor de slechterik. Hopelijk legt het derde deel meer uit. Ja hoor, er komt een derde deel! In januari 2021 komt A Vow So Bold and Deadly uit (in het Engels). De eerste twee boeken zijn nog niet vertaald maar in oktober kan iedereen genieten van de vertaling van het eerste deel: Een vloek zo eenzaam

Eerder verschenen op willemijngigase.com