"Ik heb altijd gedacht dat het Paradijs een soort bibliotheek zou zijn" - Jorge Luis Borges

Aan de Surinaamse grachten

Woensdag, 7 april, 2021

Geschreven door: Willem te Slaa, Karwan Fatah-Black
Artikel door: Alicia Schrikker

Over de regentenfamilie Van Loon

[Signalering] Dit veelzijdige boek was gemaakt bij de gelijknamige tentoonstelling in het Museum van Loon, gevestigd in het enorme 17de eeuwse woonhuis van de Amsterdamse regentenfamilie Van Loon aan de Keizersgracht. De familie had haar rijkdom grotendeels vergaard met de handel in slaven en investeringen in Surinaamse plantages. Ook was ze betrokken bij de VOC vanaf de oprichting.

Er is kritiek geweest op de manier waarop het museum omging met het koloniale verleden van de familie. De directie bleek hier uiteindelijk gevoelig voor en besloot om het gevoelde ongemak rond dat verleden om te zetten in een nieuwe koers. De tentoonstelling Aan de Surinaamse Grachten wilde de gedeelde geschiedenis van Suriname en Amsterdam invoelbaar maken via persoonlijke verhalen en geschiedenissen van mensen die in slavernij leefden, van plantageopzichters en van hun nazaten. Het bijbehorende getuigt van de zoektocht van dit museum met zijn rijke geschiedenis naar zijn plek in het heden. Het eerste deel biedt vooral context en gaat in op de geschiedenis van de Sociëteit van Suriname en de slavenhandel. Het tweede deel zoomt in op de plantages van de familie Van Loon en de historische achtergrond van het familiewapen. Het laatste deel zoomt uit en brengt ons in het heden waar Marian Duff uitlegt hoe zij mode als uitdrukking ziet als uitdrukking ziet van de hedendaagse verbinding tussen Suriname en Amsterdam.

Eerder verschenen in Geschiedenis Magazine

Boekenkrant

Boeken van deze Auteur:

Sociëteit van Suriname – 1683 - 1795

Eigendomsstrijd. De geschiedenis van slavernij en emancipatie in Suriname