Adams anatomie

Zaterdag, 11 december, 2021

Geschreven door: Adam Kay, Kenry Parker
Artikel door: Steffie Verspeek-Dielis

Ons vreemde lichaam

[Recensie] Voormalig dokter Adam Kay neemt kinderen en jongeren op een humorvolle manier mee op reis door het lichaam. Alle onderdelen komen aan bod, inclusief de minder frisse weetjes, zoals waarom er beestjes in onze wimpers leven. De beschrijving van de anatomie wordt aangevuld met illustraties van Henry Parker.

Wat bij Adams anatomie direct opvalt is dat het boek duidelijk gericht is op kinderen. De cover is turquoise met in grote gele vlakken de titel en een cartooneske tekening van een skelet met hersenen. Daarnaast is de voor- en achterkant gevuld met quotes over hoe geweldig het boek is (“de wereldwijde megabestseller”), maar ook hoe vreemd en vies de informatie kan zijn. Kinderen zullen het boek hierdoor vermoedelijk snel oppakken in de boekhandel. Ouders wellicht iets minder snel.

“HET COMPLETE (EN COMPLEET ONSMAKELIJKE) BOEK OVER HET MENSELIJK LICHAAM”

Het boek maakt echter zeker wel indruk op volwassenen zodra het boek geopend wordt. Bij de inhoud wordt namelijk al duidelijk dat het boek echt compleet is en ook goed opgebouwd. Elk hoofdstuk geeft een beschrijving van een lichaamsdeel, met daarbij een beschrijving van de functie van dat lichaamsdeel en een aantal quizvragen, feiten en fabels aan het eind. Elk lichaamsdeel komt aan bod. Daarnaast bevat het boek ook een woordenlijst voor als iets tijdens het lezen nog niet duidelijk is en een register voor als je meer informatie wil opzoeken.

Het boek is gericht op kinderen die al vlot zelf kunnen lezen. De letters zijn in een prettig, relatief groot lettertype, waardoor het lezen makkelijk gaat. Moeilijke woorden worden toegelicht, inclusief uitspraak indien nodig. De hoofdstukken bevatten diverse minder frisse weetjes die zeker bij kinderen in de basisschoolleeftijd zullen aanslaan. Dit heb ik getest tijdens het voorlezen aan mijn kinderen van 4 en 8 jaar oud. Ze moesten regelmatig gruwen bij een beschrijving of lagen dubbel van het lachen omdat ik iets vies vertelde.

“Zie je al dat stof in je slaapkamer […] het grootste deel van dat stof bestaat uit schilfers van… jou.”

De illustraties in het boek zijn soms een grappige aanvulling, een soort cartoon, en soms echt een ondersteunende illustratie. Helaas zijn de ondersteunende illustraties echter niet altijd juist. Zo is de illustratie van de bloedsomloop niet correct (de pijlen staan verkeerd om) en is er ook in de tekening van de handbotjes een foutje geslopen (het label ‘maanbeentje’ ontbreekt). Dit doet afbreuk aan de geloofwaardigheid van de illustraties in het boek, jammer.

Adams anatomie is dus fictie die duidelijk gericht is op kinderen en die ook echt aansluit bij de belevingswereld van kinderen. Dat zorgt dat de informatie makkelijk opgenomen wordt en de kinderen leesplezier hebben. Dus als je nog een leuk cadeau zoekt voor een leergierig basisschoolkind: Adams anatomie is zeker een aanrader.