Zaterdag, 15 juli, 2017

Geschreven door: Haertel, Anne
Artikel door: Gribling, Jeroen

Adlerweg

Op de Adlerweg

[Signalering] De WanderfĆ¼hrer Adlerweg, Vom Wilden Kaiser zum Arlberg, van de hand van Anne Haertel is een nieuwe loot aan de enorme boomĀ  van Bergverlag Rother. Het boekwerkje volgt het beproefde concept van de uitgever. En terecht, want de inhoud is overzichtelijk, bevat veel nuttige informatie over de omgeving, de etappes, verzichtkaartjes inclusief een hoogteprofiel. Deze uitgave heeft zelfs een heuse paklijst (vergeet het boekje zelf niet in te pakken!). De Adelaarsweg wordt zo genoemd omdat vanuit de lucht gezien de 24 etappes tellende route door Tirol de vorm heeft van de gespreide vleugels van een adelaar. Dat is niet het hele verhaal, want in totaal kent de Adlerweg ook nog negen etappes in Oost-Tirol, van de voet van de GroƟvenediger tot bij de GroƟglockner. Het besproken boek beperkt zich tot de 24 etappes van St. Johann tot bij de Arlbergpas, de hoofdroutezeg maar.

De aangegeven hoogtemeters, duur en afstanden wijken nauwelijks af van de gegevens die je op het internet kunt vinden (zie bijvoorbeeld Austria.info of Visittirol.nl). Het prettige van deze gids is dat er veel varianten worden vermeld. Soms is de variant bedoeld als leuk alternatiefĀ  of als eenĀ  extraatje. Maar vaak ook omdat bij slecht weer een veiliger reserveroute dringend aangeraden wordt. In die zin is deze uitgave van extra waarde voor deĀ  wandelaar. De Adlerweg tot slot is niet voor de startende bergwandelaar weggelegd. Een derde van de tochten is zwart gekleurd. Dergelijke etappes houden vaak klauterpassages in en vereisen alleszins “Trittsicherkeit, Schwindelfreiheit und Alpinen Erfahrungā€. Als de wandelaar dat soort avonturen wil vermijden, dan valt er lastig een meerdaagse tocht uit te stippelen. In alle gevallen is Der Adlerweg lopen een aanrader en vormt dit boek daarvoor handig gereedschap.

Eerder verschenen in Bergen Magazine

ScĆØnes