Alice in Wetenschapswonderland

Zaterdag, 21 maart, 2020

Geschreven door: Carlo Frabetti, Wendy Panders
Artikel door: Karl van Heijster

De wondere wereld van wetenschap maakt zelfs huiswerk leuk

[Recensie] De elfjarige Alice heeft een probleem: ze moet een opstel van drie hele pagina’s schrijven over natuurkunde, maar komt met al haar kennis nooit verder dan een half kantje. Gelukkig schiet een mysterieuze dwerg haar te hulp. Aan de hand van zijn vlot geschreven wetenschapsgeschiedenis, maakt Alice kennis met het beste wat de wetenschap te bieden heeft, van het beginsel van Archimedes tot aan de kwanta van Max Planck. De wondere wereld van de wetenschap blijkt Alice zo te grijpen, dat zelfs de slaap haar niet belemmert door te leren.

En zo zien we het graag, natuurlijk. Want de wetenschap is de kroon op het menselijk bestaan. Wat is er nu mooier dan het heelal – van het kleinste atoom tot het grootste sterrenstelsel – systematisch in kaart te brengen? Voor wie (nog) de juiste mate van verwondering bezit, is het moeilijk niet gegrepen te worden door de schoonheid van de wetenschappelijke praktijk. Het is dit element wat op een mooie manier gevangen wordt in Carlo Frabetti’s toegankelijke verhaal over een meisje dat haar weerzin voor haar huiswerk overwint.

Die vorm staat echter in dienst van de inhoud. Want hoewel Alice in Wetenschapswonderland in fictie gegoten is, blijft kennisoverdracht het primaire doel van het boek. De jonge lezer maakt kennis met de grote namen uit de wetenschapsgeschiedenis: Galileo, Newton, Einstein, om er een paar te noemen. Hun denkbeelden worden afwisselend uiteengezet in het boek-in-het-boek van de dwerg, of in speelse dialogen. Fabretti’s verhaal wordt ondersteund door speelse illustraties van Wendy Panders. Dat zorgt ervoor dat het boek, ondanks de af en toe toch wel pittige materie, geen droge uiteenzetting wordt.

Wie zijn of haar kind kennis wil enthousiasmeren voor de geschiedenis van de wetenschap, vindt in Alice in Wetenschapswonderland een uitstekende inleiding. De opzet van het boek is breed en de voorbeelden prikkelen tot verdere vragen. Het boek is dus uitstekend geschikt als springplank voor verdere kennisvergaring. En wie weet, misschien plant het verhaal van Alice nog wel het zaadje dat huiswerk ook leuk kan zijn… of is dat teveel gevraagd?