Alice in Zombieland

Zaterdag, 8 augustus, 2020

Geschreven door: Gena Showalter
Artikel door: Willemijn Gigase

Geen oude klassieker in een nieuw jasje

[Recensie] “Als iemand tegen Alice had gezegd dat haar hele leven binnen een seconde totaal zou veranderen, dan zou ze hard hebben gelachen,” schrijft Gena Showalter. Wie een nieuwe variant van Alice in Wonderland verwacht komt bedrogen uit. De karige verwijzingen zijn overbodig en hadden beter weggelaten kunnen zijn. Lezers die bekend zijn met Gena Showalter weten echter dat ze deze referenties niet nodig heeft voor een adembenemend verhaal.

Meeslepend begin
Het verhaal draait om Alice, die na een tragisch ongeluk liever Ali genoemd wordt. Vroeg in het verhaal verliest ze haar ouders en haar zusje Emma. Haar wereld staat vanaf dat moment op zijn kop. Toch lijkt het geen ongeluk te zijn. Alice dacht altijd dat haar vader gek was, hij zag overal monsters en was heel streng voor zijn dochters. Niet na het donker het huis uit, nooit logeerpartijtjes bij vriendinnen, geen late uitvoeringen op school en ga zo maar door. Alice voelt zich dan ook erg schuldig. Zij heeft haar ouders overgehaald om mee te gaan naar de dansuitvoering van Emma. Maar op de weg terug naar huis gaat het dus mis…

Wonderland-referenties
De paar elementen die je aan Alice in Wonderland zou kunnen koppelen voegen vrijwel niks toe aan het verhaal. Daarnaast zou je ze niet eens uit jezelf koppelen aan de klassieker als de cover er niet zo uit had gezien. Het blonde meisje in een blauwe jurk, de titel, de subtitel: ‘Hun koppen eraf!’ en de konijnen op de achtergrond hinten op iets dat het boek niet waar maakt. Voor mensen die dit boek op hun lijst hebben gezet omdat ze hopen op een hertelling; dan moet ik je teleurstellen. Maar, toch is het boek het lezen waard!

Geestzombies
Zoals de titel al verraad zit dit boek vol met zombies. Deze zombies zijn een soort geestzombies, ze zijn dus niet voor iedereen zichtbaar en ook niet op een normale manier te verslaan. De schrijfstijl van Showalter is on point. Ze schrijft luchtig, alles is goed te volgen, je komt er goed doorheen en ze weet er meer dan genoeg spanning in op te wekken.

Nieuwe vrienden en vijanden
Ali komt veel nieuwe mensen tegen. Na het ongeluk leert ze in het ziekenhuis Kat kennen. Kat is een geweldig, extravert en slim personage dat snel een hele goede vriendin wordt voor Ali. Ze is precies wat Ali nodig heeft om overal weer bovenop te komen. Ali leert ook een knappe jongen kennen, Cole. Hij komt eerst over als de bad boy waar ze beter afstand van kan houden, maar uiteindelijk moet ze hem leren vertrouwen. Alle personages zijn heel leuk beschreven. Je leert ze goed kennen en bent meteen benieuwd hoe ze zich zullen ontwikkelen in de komende delen.

White Rabbit Chronicles
Showalter geeft een eigen draai aan iets waar al heel veel lees- en kijkmateriaal over te vinden is. De zombies in dit verhaal zijn vernieuwend. Het lijkt erop dat Showalter alles wat ze in huis heeft wilde verpakken in een adembenemend verhaal. Spanning, romantiek, humor maar ook duistere elementen zijn allemaal in Alice in Zombieland te vinden. Door de misleidende cover en titel kan het boek een beetje tegenvallen. Dit boek, dat allesbehalve een hertelling is, maakt toch veel goed en zal liefhebbers van actie, romantiek en monsters goed bevallen. Alle boeken in deze serie zijn inmiddels vertaald en beschikbaar. Snel door naar deel twee!

Eerder verschenen op willemijngigase.com