Zaterdag, 20 juli, 2019

Geschreven door: Pieter Feller
Artikel door: Katelijne van Alem

Kolletje en Dirk

De auteur en illustratrice

[Recensie] Pieter Feller en Natascha Stenvert maakten samen dit boek.

Pieter Feller wist al heel vroeg dat hij schrijver wilde worden. Het heeft even geduurd voor zijn eerste boek verschenen is, maar inmiddels staan er ruim 50 boeken op zijn naam, waaronder natuurlijk die over Kolletje en Dirk.

Natascha Stenvert is geboren in Assen. Ze groeit daarna op in Drenthe. Ze is als kind creatief kind en tekent, leest en knutselt graag. Ze gaat studeren in Stenvert aan de academie voor beeldende kunst en vormgeving. In 1995 studeert ze af.

Verhaal

In Allemaal familie staan 12 verhalen over Kolletje en Dirk, twee gezellige kleuters. In het boek zit ook een uitklapstamboom, daar kunnen kinderen hun eigen familie op invullen. Het eerste verhaal gaat over een nieuw meisje dat in Kolletjes klas komt. Ze komt uit Afrika en is geadopteerd. Natuurlijk willen de kinderen er alles over weten en de juf gaat uitleggen wat familie is. Dan gaat iedereen verhalen vertellen over zijn of haar familie. Ook lezen we bijvoorbeeld over Jim Manoeboeloe, de Afrikaanse vriend van tante Laetitia. Hij komt logeren en verteld allemaal spannende verhalen aan Kolletje en Dirk.

Familie

Een mooi boek over familie. Nodigt uit om het over je eigen familie te hebben, beginnend vanuit het invullen van de familiestamboom. En wie hoort bij wie, wie is jouw familie. Ook wat moeilijkere dingen kunnen besproken worden, soms heb je namelijk met iemand uit de familie geen contact meer. Maar bovenal een gezellig onderwerp om het over je eigen familie en gezin te kunnen hebben.

Serie

Er zijn inmiddels al vele boeken verschenen over Kolletje en Dirk. Kolletje heeft toversokken (gekregen van haar lievelingstante Laetitia) en kan daar van alles mee laten gebeuren. Deze twee kleuters beleven heel veel avonturen. Kolletje heet eigenlijk Katharina Orselia Laetitia, maar die naam is natuurlijk veel te lang. De verhalen zijn geschikt voor meisjes en jongens. In alle boeken staan meerdere voorleesverhalen. De boeken zijn ook los van elkaar te lezen.

Vormgeving

Een heel fijn boek. De beginnende lezer kan er goed mee vooruit, ook niet te groot om goed vast te houden. Ook geweldig om voor te lezen, de zinnen zijn niet te lang en goed te volgen. Hele mooie tekeningen, vrolijk en gedetailleerd, staan op bijna alle pagina’s. Het kleurgebruik is helder, ik hou erg van deze tekenstijl. Kinderen zijn dol op de fijngeschreven verhalen over Kolletje en Dirk.