Alles begint met A

Dinsdag, 9 november, 2021

Geschreven door: Diedrik van der Wal
Artikel door: Evert van der Veen

Ons alfabet geportretteerd

[Recensie] De veelkleurige omslag is opvallend en typeert de inhoud van Alles begint met A uitstekend. Auteur Diedrik van der Wal is collectiespecialist bij het Meertensinstituut in Amsterdam en hij maakt in de inleiding duidelijk wat de lezer in dit boek kan verwachten:

“In Alles begint met A vervullen letters de hoofdrol. Het bevat stukken over letterliefde en letterhaat, berichten over de hyperactieve e en de betwiste ij, genealogisch onderzoek naar de verregaande verwantschap tussen de u, de v en de w, uitspraakgegevens over de ratelaar en een theorie over de naam van de driepoot – plus nog veel meer feiten en fabels over ons rijke alfabetisch erfgoed.”

Dan volgen 27 hoofdstukken, over elke letter één. Van A tot Z zit het boek vol met  interessante feiten, wetenswaardigheden en citaten. Zo noemt Van der Wal de Q een letter die haar staart wat somber laat hangen, spreekt hij over de vorm van de C als een wonder van eenvoud en beschrijft hij het zachte en zuivere slotakkoord waar de zoemende Z voor zorgt.

Van der Wal staat stil bij de vormgeving van de letters en beschrijft de rondingen van de B, de dikke buik en rechte rug van de D en het schrapende geluid van de G, die van het Nederlands een lelijke taal maakt, aldus menig buitenlander. De vorm, de klank, de geschiedenis en het gebruik van de letters worden in ruim driehonderd pagina’s uitgebreid geanalyseerd. Het is een boek vol met taalkundige en historische informatie, weetjes en asscociaties naar aanleiding van elke letter.

Diedrik van der Wal doet in dit boek wat denk ik nog nooit is gedaan, namelijk stilstaan bij de afzonderlijke letters die samen onze taal en haar woorden vormen. Het is geen boek om in één keer achter elkaar uit te lezen maar dat is ook niet nodig. Je kunt er heerlijk in grasduinen en naar eigen interesse beginnen bij een letter die je mooi vindt, misschien omdat het de eerste letter van je voor- of achternaam is.

Dit boek is een beetje een encyclopedie over ons alfabet, ontzettend aardig om in te grasduinen en er het nodige van op te steken.