Alles gaat over

Dinsdag, 21 september, 2021

Geschreven door: Petra Possel
Artikel door: Evert van der Veen

Stadsmens in Fries dorpje

[Recensie] De laatste jaren is er door de sterk gestegen huizenprijzen en ook wel door corona een trek van de stad naar het platteland. Voorheen lag de grens van de Randstad zo ongeveer bij Amersfoort maar nu zien makelaars dat het noorden en oosten van ons land ook in aanmerking komen. Het lijkt ook wel of het platteland symbool staat voor het pure leven van vroeger, de idylle die Wim Sonneveld bezingt in het liedje Het dorp.

Petra Possel is journalist bij de NRC en een aantal van de verhalen in Alles gaat over verscheen eerder in de NRC. Dat geldt ook voor het boek De stad uit dat in 2019 verscheen. In korte, krachtige zinnen beschrijft zij in beide boeken haar persoonlijke ervaringen. Sinds ze weduwe is geworden, voelt Petra zich niet meer thuis in de stad. Ze verlangt naar rust en geborgenheid en komt in een Fries dorpje aan de kust van het IJsselmeer terecht. Ze heeft er geen enkele binding mee maar constateert “ik wil hier echt zijn” (p. 22 De stad uit ). Ze laat in het midden welk dorp het is maar duidelijk wordt wel dat het dorp tussen Hindeloopen en Makkum ligt. In het boek Alles gaat over wordt de naam een keer genoemd: Gaast.

Op treffende wijze beschrijft Petra haar ervaringen op het Friese platteland. Het is ‘een culturele droogvallei’ en ‘op het Friese platteland is altijd alles dicht’ maar desondanks voelt ze zich hier helemaal thuis. Mooi zijn de ontmoetingen met allerlei mensen die hier volledig accepteren. Ook beschrijft ze in enkele bewoordingen de Friese mentaliteit en gewoonten en nieuwe ontwikkelingen als de komst van windmolens en de veranderde huizenmarkt krijgen eveneens aandacht.

De vervallen zoutloods in het gehucht Laaxum die Petra noemt, is inmiddels een sfeervol visrestaurant geworden, kan ik uit eigen ervaringen zeggen. Wij waren in de afgelopen zomer op deze pure en verstilde plek. Prachtig is het hoofdstuk ‘Dorpsdiner’ in en aan het einde van het boek De stad uit stelt Petra dankbaar en verwonderd vast “het dorp is mijn sanatorium” (p. 155).

Het zijn kleine verhalen over heel gewone mensen en alledaagse gebeurtenissen in beide verhalen maar daarin schuilt nu juist de charme van deze boeken. In Alles gaat over komen tal van karakteristieke mensen die Petra ontmoet naar voren. Wie het Friese platteland en z’n bewoners een beetje kent, zal het helemaal aanvoelen en wie die persoonlijke ervaring niet heeft, leest het net zo goed met genoegen. Petra schrijft kernachtig, beeldend en met een scheut humor. Daarom zijn het heerlijke boekjes die je in één adem uitleest.