Alles wat je lief is

Zaterdag, 22 januari, 2022

Geschreven door: Nicola Yoon
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Ontroerend boek over het risico dat je neemt voor de mensen waar je om geeft

[Recensie] Maddy heeft een hele bijzondere aandoening, ze is namelijk allergisch voor alles. Ze kan haar huis niet verlaten en na zeventien jaar is ze nog nooit buiten geweest. Ze weet haar dagen wel te vullen, maar echte vrienden heeft ze nooit gehad en de enige die ze ziet is haar moeder en verpleegster. Op een dag ziet ze nieuwe buren voorbij komen, waaronder Olly, een avontuurlijke jongen. Hoewel Maddy weet dat ze Olly nooit zou kunnen spreken door haar ongeruste moeder, krijgt ze wel contact met hem, maar houdt dit wel stand wanneer de wereld voor jou een gevaarlijke plek is?

Dit boek zag ik al een hele lange tijd terug met de Engelse cover in de American Book Center en het verhaal sprak mij meteen aan. Het boek werd vertaald (met een andere titel en cover) en tijdens YALC in Londen kocht ik samen met Esmee de Engelse versie, aangezien deze cover mij toch het meest beviel. Toen ik moest wachten op mijn vlucht tijdens de terugreis, las ik dit boek op het vliegveld, heel fijn tijdverdrijf, want de uren vlogen voorbij!

Everything Everything (ik houd het even bij de Engelse naam, aangezien ik de Engelse versie heb gelezen) is een ontroerend boek over ziekte, liefde en het risico dat je neemt voor de mensen waar je om geeft. Maddy kan haar huis niet verlaten en heeft een erg rustig bestaan. Je merkt meteen hoe lief ze is en hoe zorgzaam haar moeder en verpleegster zijn. Ondanks de eenzaamheid heeft Maddy het goed, maar echte vrienden zou ze wel willen hebben. Wanneer Olly naast haar komt komen wonen, krijg je al meteen een idee waar dit verhaal naartoe gaat. Hoewel ik dacht dat het redelijk voorspelbaar zou zijn, maakte dit verhaal hele interessante wendingen en werd ik vaak genoeg verrast.

Dit boek is niet zo zeer een heel zielig of romantisch verhaal, aangezien vele gevoelens de revue weten te passeren. Aan de ene kant was ik vaak verdrietig door Maddy, op andere momenten was ik juist heel blij voor haar, kreeg Maddy hoop en kan je ook enorm veel woede voelen in dit boek. Ik wil eigenlijk zo min mogelijk vertellen over het verloop van het verhaal, maar ik kan wel zeggen dat het uitbundiger is dan je op het eerste gezicht zou verwachten. De personages vond ik heel puur en de illustraties in het boek geven de sfeer heel goed weer.

Everything Everything wist mij enorm te fascineren die aantal uurtjes dat ik wachtte op het vliegveld. Het boek las lekker snel door en had een fijne opbouw. Ik vond het boek heel hoopvol en het was gelukkig niet al te zwaar om te lezen. Liefdesverhalen spreken mij normaal niet snel aan, maar deze opzet vond ik zodanig goed dat ik er wel van genoot. Petje af voor Nicola Yoon!

Eerder verschenen op Nerdygeekyfanboy

Whiteout

Auteur: