Amsterdam Kookboek

Zaterdag, 27 januari, 2018

Geschreven door: Laura de Grave
Artikel door: Esther Out

Een boek dat eigenlijk over iedere stad geschreven zou moeten worden

[Recensie] Als geboren en getogen Noorderling kom ik lang niet vaak genoeg in onze bruisende hoofdstad. Als ik er ben is het vaak voor een specifieke reden en gun ik mij de tijd niet om door de stad te slenteren. Culinair toerist in eigen hoofdstad, dat zou ik toch eigenlijk veel vaker moeten doen. Bovendien is mijn vader volbloed Amsterdammer dus is het best leuk om die roots eens te onderzoeken.

Nu ik het boek Amsterdam Kookboek van Laura de Grave in handen heb gehad heb ik mij ook vast voorgenomen om er eens goed de tijd voor te nemen, want nu weet ik – als liefhebber van mooie verhalen en lekker eten – namelijk precies waar ik zijn moet.

De Grave is culinair journalist bij verschillende online en papieren magazines en schrijft over alles wat met eten te maken heeft. In dit boek neemt ze je mee op culinaire strooptocht door haar eigen Amsterdam. Ze doet haar favoriete plekken aan en vertelt het verhaal van de eigenaar, de geschiedenis van de producten en geeft van iedere plek een recept.

Zo vertelt De Grave waar je het lekkerste brood kunt vinden, ze vertelt over het beroemde slagroomijs van Banketbakkerij van der Linde en op welke dag en plek de markten in Amsterdam te bezoeken zijn. Die verhalen maken dit boek tot een mooie informatiegids voor een culinair bezoek aan Amsterdam en daar krijg je echt zin in als je de prachtige foto’s van Hans de Kort bekijkt. Foto’s van gerechten, foto’s van De Grave op allerlei plekken en sfeerfoto’s van de stad. Het boek staat er vol mee.

Los van het feit dat dit een heel fijn boek is om in te bladeren en informatie uit te halen voor een bezoek aan Amsterdam is het ook nog een kookboek waarmee je thuis aan de slag kunt. Hou je vast, want de ene na de andere beroemdheid komt voorbij. Zo lees je hoe je de appeltaart van Winkel 43 zelf kunt maken, kun je het broodje pom van Tjin’s Toko namaken en laat de Cees Holtkamp je zien hoe je zijn kroketten kunt maken.

Verder kun je aan de slag met de poffertjes van metropolitan en maak je thuis zo de wentelteefjes en pannenkoeken van Gartine. Tess Posthumus – de beste vrouwelijke bartender ter wereld – geeft je een cocktailrecept met een indrukwekkende ingrediëntenlijst want als je dacht dat je voor een goede cocktail gewoon wat drankjes door elkaar gooit heb je het mis! Dit alles is verzameld en opgetekend door De Grave die er een prettige schrijfstijl op nahoudt en de verhalen lezen dan ook lekker weg.

Het Amsterdam kookboek is zo’n boek dat eigenlijk over iedere stad geschreven zou moeten worden, zodat je als foodie niet meer als een kip zonder kop in een stad ronddoolt op zoek naar bijzonder lekkers, maar precies weet.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws