Antonina’s dierentuin

Woensdag, 6 oktober, 2021

Geschreven door: Diane Ackerman
Artikel door: Demi Stein

Indrukwekkend relaas over het redden van Joden in Warschau

[Blog] Antonina’s dierentuin is een waargebeurd en indrukwekkend verhaal over een gezin die in oorlogstijd, in Warschau, een prachtige dierentuin hadden. Ik zeg hadden, want door de oorlog brak de dierentuin steeds meer af en werd het uiteindelijk een puinhoop.

Het was echter niet alleen een puinhoop… Antonina vond het verschrikkelijk wat men de Joden aandeed en besloot daarop in actie te komen. Enorm gevaarlijk, maar enorm moedig. Antonina hielp mee met het redden van meer dan 300 joden! In dit boek wordt haar verhaal beschreven.

Het boek is verfilmd als The Zookeeper’s Wife, wat zeker een aanrader is om eens te bekijken! De auteur van het boek is Diane Ackerman, geboren op 7 oktober 1948, een Amerikaanse schrijfster, dichter en natuuronderzoeker. Ze schrijft ook essays en deze zijn meermaals verschenen in The New York Times. Voor The Zookeeper’s Wife ontving ze in 2008 de Orion Book Award.

Voordat ik het boek las heb ik de film in de bioscoop gezien. Zelf ben ik niet perse een filmliefhebber, maar dit is zeker één van de films die mij lang bijblijven. Het is een hele aangrijpende film, maar tegelijkertijd ook echt prachtig. Doordat ik de film zo prachtig vind, werd ik erg nieuwsgierig naar het boek. Ik startte het boek met de verwachting dat het heel verhalend/beeldend verteld zou worden. Ik zat er echter compleet naast.

Sociologie Magazine

Het boek begint al direct met veel info-dumping. Op dat moment had ik de hoop dat dit nog zou veranderen, maar helaas. Voor mij was dit een onplezierige verassing.

Het gehele boek bestaat dus uit het geven van veel informatie. Regelmatig ook informatie die niks te maken heeft met Antonina’s verhaal en in mijn ogen dan ook overbodig was. Doordat het heel informerend is verteld duurde het ook een poos voordat ik het boek uit had, terwijl het absoluut geen dik boek is. De schrijfstijl van Diane Ackerman is ook niet bijzonder prettig, eerder langdradig, wat ook niet mee helpt met het leestempo.

De informatie die er gegeven wordt is echter wel heel erg interessant en aangrijpend. Het vult dan ook de beelden van de film erg goed aan, waardoor ik nu nog meer weet over wat Antonina en haar gezin destijds mee hebben gemaakt. Doordat er veel informatie gegeven wordt en veel verwezen wordt naar bijvoorbeeld haar dagboeken, krijg je het verhaal wel op een heftigere manier binnen. Dit verhaal is echt gebeurd. Mensen hebben dit echt mee gemaakt!

Het boek heeft mij uiteindelijk toch enorm weten te raken. Echter ben ik bang dat, wanneer je de film nog niet hebt gezien, het nog weleens erg langdradig en saai overkomt. Daarbij moet je er wel tegen kunnen dat het absoluut niet verhalend geschreven is. Het boek zal daarom, jammer genoeg, niet voor iedereen weggelegd zijn.

Eerder verschenen op Meerboekenblog2.webnode.nl