Arabesque

Zaterdag, 30 januari, 2021

Geschreven door: Claudia Roden
Artikel door: Jeanette van de Lindt

De keukens van Marokko, Turkije en Libanon

[Recensie] Als er iemand is die echt alles weet over de mediterrane keuken dan is het Claudia Roden. Al in 1968 kwam haar eerste boek over deze keuken uit en in die tijd was het koken met ingrediënten uit die regio heel bijzonder. Haar boeken zijn bestsellers en ze heeft heel wat prijzen en onderscheidingen ontvangen. Deze grande dame in de wereld van de gastronomie is haar carrière begonnen als kunstschilder en wellicht hebben kunst en koken wel meer met elkaar gemeen dan je zou denken. Tenslotte heeft koken ook alles te maken met creativiteit en natuurlijk ook met kennis van zaken.

Een aantal van haar boeken waren al een tijd niet meer verkrijgbaar. Hier en daar nog wel tweedehands maar er werden soms bizarre prijzen voor gevraagd. Gelukkig heeft Fontaine Uitgevers besloten om vier belangrijke boeken van Claudia Roden opnieuw uit te geven. En allemaal hebben ze dezelfde vormgeving zodat ze naast elkaar in de kookboekenkast kunnen staan. Het zijn dikke hardcovers met dezelfde mooie foto’s als in de oorspronkelijke uitgaves.

Het deel Arabesque is in 2007 verschenen onder de titel Duizend-en-één smaken. Voor deze heruitgave is gekozen voor de originele titel van de Engelstalige uitgave. Claudia Roden neemt ons in Arabesque mee naar de keukens van Marokko, Turkije en Libanon. In het voorwoord roept Johannes van Dam de thuiskok op om het vooral beter te weten. De mediterrane keuken is over het algemeen een keuken waar nogal uit de losse pols gekookt wordt. Maar Claudia Roden geeft de lezer precieze maten. Johannes was van mening dat mensen met een beetje kookervaring lekker hun eigen zin moeten doen. En gelijk heeft hij.

Arabesque heeft een strakke indeling waardoor je makkelijk iets op kunt zoeken. Er zijn drie hoofdstukken die, dat zul je begrijpen, Marokko, Turkije en Libanon heten. Ieder hoofdstuk heeft een inleiding, daarna volgen de voorgerechten, de hoofdgerechten en de nagerechten. Aan het einde van het boek staat een register op ingrediënt. De pagina’s met tekst zijn uitgevoerd in zachte pasteltinten. Rustig aan je ogen en veel minder hard dan wit. Claudia Roden begint alle recepten met een kort stukje informatie over het gerecht. En tussen de hoofdstukken door lezen we meer over het gebied waar het gerecht vandaan komt.

En wat een bijzondere gerechten zijn het toch. Ze variëren van heel simpel naar iets bewerkelijker maar het wordt nergens te moeilijk. Vandaag de dag zijn alle gebruikte ingrediënten makkelijk verkrijgbaar. Zelfs de niet zo ervaren thuiskok zal vrijwel alles uit dit boek zonder problemen kunnen maken. Van pittige bulgersalade tot pistachetaart. Of courgettes met azijn, munt en knoflook en aardappelen uit de oven met citroen en koriander. Zoetigheid, kleine hapjes of een complete maaltijd. Je komt het allemaal tegen.

De liefhebber van mooie en bijzondere kookboeken zal deze serie van vier beslist compleet willen hebben. Een geweldige beslissing van Fontaine Uitgevers om deze boeken te herdrukken.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Med