Argentijnse avonden

Woensdag, 7 augustus, 2019

Geschreven door: Carolijn Visser
Artikel door: Lalagè

Elke generatie meer Argentijns

[Recensie] Het boek begint met het bezoek van koningin Beatrix aan Argentinië in 2006, waarbij ze ontvangen werd door de Nederlandse consul Ida. De grote vraag is hoe Ida in Argentinië terecht is gekomen. Het verhaal begint bij haar vader Rinus, die in 1937 besloot om op de fiets naar Indië te gaan vanwege grote werkloosheid in Nederland. Die fietstocht zou al een boek op zich waard zijn, want het is al ongelooflijk om je voor te stellen hoe dat moet zijn gegaan in al die verre landen. Het blijkt echter al snel dat Rinus niet veel geluk heeft in zijn leven.

Hij trouwt en krijgt twee dochters, maar dan breekt de oorlog uit, het gezin wordt uit elkaar gerukt en ze komen in Jappenkampen terecht. Dat tekent hun verdere leven. Rinus scheidt van de moeder van zijn kinderen, maar Ida en Miep worden wel aan hem toegewezen. Daardoor gebeurt het dat de meisjes uiteindelijk samen met hem in Argentinië terecht komen, waar hij door mooie verhalen naartoe is gelokt. Er zijn meer Nederlanders die de oversteek wagen en zij vormen samen een Nederlandse kolonie, waarbinnen men veel steun aan elkaar heeft. Het boek vertelt ook in het kort de boeiende levensverhalen van diverse andere kolonisten. Er wordt geschetst hoe elke generatie meer Argentijns en minder Nederlands wordt. Maar vader Rinus en dochter Ida vormen de rode draad en het verhaal eindigt dan ook weer bij consul Ida die de koninklijke familie laat zien hoe de Nederlanders hun leven in Argentinië hebben opgebouwd.

Ik vond dit een zeer boeiend en erg goed geschreven boek. Er zijn ook veel foto’s in het boek opgenomen, wat helpt om een beeld te vormen van hoe het was. Wat een avonturen hebben die mensen meegemaakt en wat een moed hebben ze gehad om toch steeds door te zetten. Emigrantenverhalen zijn spannend en interessant, dus lees dit boek!

Eerder verschenen op Lalagèleest