Arsène Lupin

Zaterdag, 12 februari, 2022

Geschreven door: Maurice Leblanc, Vincent Mallié
Artikel door: Rita Pontororing

Kan een inbreker een gentleman zijn?

[Recensie] Arsène Lupin, gentleman inbreker, dan ben je niet zo maar een gewone inbreker niet? Waar heeft Lupin zo’n titel aan te danken? Misschien om de mysterieuze waas die om hem heen hangt. Hij is geheimzinnig, intelligent, aanmatigend, er gebeuren onverklaarbare dingen en hij verstaat de kunst om zich te vermommen. Dat maakt dat het stuk voor stuk verhalen zijn die uitnodigen om te lezen.

Het personage Lupin is van de hand van Maurice Leblanc (1864-1964). De negen verhalen zijn gebundeld in een heel mooi luxe uitziende uitgave met de titel Arsène Lupin. En om de luxe uitgave compleet te maken, een leeslint

De verhalen spelen zich af rond 1900, goed te zien aan de illustraties van Vincent Mallié. Op de cover staat Lupin als een ware gentleman uitgebeeld. Het uiterlijk van het boek past helemaal bij de verhalen.

Het boek voelt best wel zwaar aan, maar de verhalen zijn luchtig en charmant. Wel is het opletten geblazen. De toevalligheden rollen over elkaar heen en de gebeurtenissen worden heel vernuftig verteld. Soms ben je als lezer heel even de verhaallijn kwijt, maar even teruglezen en je pikt de essentie zo weer op.

Foodlog

De toevalligheden die achter elkaar voorkomen zijn heel uitgekiend uitgedacht waarbij je als lezer wel eens denkt “dat is wel heel toevallig”. Natuurlijk krijg je af en toe wel het gevoel dat dit alleen in dit boek kan voorkomen, maar de titel zegt het al, het gaat om een gentleman. Bestaan er inbrekers die een gentleman zijn? Lees en oordeel.

De bundel opent met het verhaal over Lupin die zich op een schip bevindt. Er komt met de draadloze telegraaf een bericht binnen: Arsène Lupin is aan boord. Er worden een aantal kenmerken beschreven en het bericht eindigt met de mededeling dat Lupin reist onder de naam R… Er volgt een donderslag en het laatste is niet te verstaan. Hierbij een voorbeeld van een van de toevalligheden die voor Lupin heel gunstig uitvallen. Iedereen aan boord is natuurlijk in rep en roer en men kijkt om zich heen. Wiens naam begint met de R…? Als dan ook nog op het schip edelstenen worden vermist, wordt de schuldige aangewezen en dat is natuurlijk Lupin. Maar wie is Lupin? Het verhaal eindigt goed voor de passagiers van het schip. Als het schip aanmeert is daar wel inspecteur Ganimard die Lupin opwacht.

Dat Lupin tot heel veel in staat is lezen we in het verhaal waarbij hij een hele rijke baron laat weten dat hij in de nacht van woensdag 27 september op donderdag 28 september de kunstwerken die de baron in huis heeft, komt ophalen. Het kasteel waar de baron in woont is een ware vesting, toch wordt de baron zenuwachtig want ja ook hij weet waar Lupin toe in staat is. Hij roept de hulp in van Ganimardi, die ook hier weer voor het raadsel Lupin staat. Hij zit toch in de gevangenis? Lees hoe Lupin weer heel vernuftig alles in het werk heeft gesteld om de kunstwerken in beslag te nemen. De illustraties hierbij zijn heel sfeervol door de blauwachtige wat geheimzinnige kleuren. Prachtig is de illustratie waar we Lupin op zijn bed in de gevangenis lekker lui zien liggen.

En zo zijn alle verhalen vermakelijk, spannend om te lezen en eigenlijk toch wel wat ongelooflijk. Een boek om van te genieten. Oké, de serie is te zien op Netflix maar dit boek is vele malen beter om met een brede glimlach te lezen en met een zucht dicht te slaan na elk gelezen verhaal. Ja, het gaat echt om een gentleman inbreker, je gaat Lupin sympathiek vinden.