As in tas

Vrijdag, 1 december, 2017

Geschreven door: Jelle Brandt Corstius
Artikel door: Suzan Voncken

Fietsen met vader

“Ik was trots op mijn originele vader die zich nooit iets aantrok van wie of wat dan ook, die magische ontdekkingen deed met woorden, die mij en mijn twee zussen opvoedde, de eerste computer in Nederland in elkaar zette en die als je het mag geloven ook het internet heeft uitgevonden.”

[Recensie] Elk jaar maakt Jelle een fietstocht met zijn vader Hugo. Een tocht van maximaal twee dagen (anders kregen ze ruzie) met bestemming onbekend. Dit jaar is alles een beetje anders: de bestemming ís bekend, de tocht duurt ongeveer twee weken, en zijn vader reist mee in de fietstas. Hugo is namelijk twee maanden eerder overleden, en Jelle is vastberaden de as naar Zuid-Frankrijk te brengen en daar uit te strooien. In As in Tas vertelt Jelle over deze tocht, maar vooral over zijn eigenaardige en excentrieke vader.

Hugo Brandt Corstius was onder het Nederlandse publiek vooral bekend als schrijver en taalkundige, maar dit boek laat zien dat hij veel meer was dan alleen dat. Hij was een alleenstaande vader voor drie kinderen, had zijn vreemde momenten en keek naar de wereld met een onconventionele blik en deze eigenschappen licht Jelle op een uitermate charmante manier uit in dit boekje. Sommige recensenten schrijven dat dit boek weinig respect toont en dat Hugo erg negatief uit de verf komt, maar hier ben ik het niet mee eens. Jelle keurde dan wel niet alle gedrag van zijn vader goed, maar toch weerklinkt er juist een overvloed aan liefde, want, zoals het citaat hierboven laat zien, Jelle hield van zijn vader, ook al was hij een beetje raar.

Je zou kunnen zeggen dat dit boekje bepaalde dingen mist: er is geen zelfreflectie, er wordt weinig gesproken over rouwverwerking en – hoewel het veel wel zo werd geadverteerd – het is geen reisdagboek. Maar misschien moeten we kijken naar hoe dit boek bedoeld was. Waarom zou Jelle zichzelf gaan bekritiseren, uitgebreid gaan praten over de manier waarop hij met zijn verlies omgaat, of over elke meter van zijn reis in een boek dat een ode moet worden aan Hugo, wellicht gezien als een vreemde vogel, maar wel een man die ontzettend geliefd was door zijn kinderen.

Pf

As in Tas is een dun boekje dat boekje dat niet alleen vlot uit is omdat het zo weinig pagina’s heeft, maar ook omdat het ontzettend leuk geschreven is. Er zijn geen diepe, vreemde gedachtegangen en niets klinkt pretentieus. Wanneer je dit boekje leest, is het alsof een vriend tegen je praat, leuke anekdotes vertelt en soms toch even een serieuze voetnoot wilt plaatsen. En jij wilt alleen maar luisteren naar de passievolle manier waarop hij praat.

Eerder verschenen op Suus Leest

Rusland voor Gevorderden. Berichten van een Overlever

As in tas