Atlas van de klimaatverandering

Zaterdag, 30 oktober, 2021

Geschreven door: Dan Hooke
Artikel door: Boy Wilhelm

Welke impact hebben wij eigenlijk op het milieu?

[Recensie] Hoe actueel kan een boek zijn? Inmiddels komen we er echt niet meer onderuit. De klimaatverandering is een feit! Maar wat betekent dit nu voor de kinderen, die ook met dit probleem worden opgezadeld? Dat is te lezen in dit fantastisch beeldende boek van Dan Hooke, die het voor elkaar heeft gekregen om op een indrukwekkende manier te schrijven over de belevingswereld van de kinderen in Atlas van de klimaatverandering.

Door de research die Dan Hooke heeft gedaan en dit weer te geven in overzichten, tabellen en stukken informatieve teksten krijg je een verzameling van goed leesbare, urgente, hoeveelheid aan informatie. Die zelfs bij mij tot de verbeelding spreekt en mij heeft doen besluiten nog minder vlees te eten dan dat ik al deed, een extra trui aan te trekken als het koud is en vaker het openbaar vervoer te gebruiken in plaats van mijn veilige, maar ontzettend vervuilende oude Volvo…

Het boek is opgedeeld in verschillende katernen die uitleggen:

• Hoe het klimaat op aarde werkt
  • Oorzaken van klimaatverandering beschrijven
  • De invloed van klimaatverandering weergeven
  • Hoe wij zelf actie tegen klimaatverandering kunnen ondernemen

Door deze opbouw word je als lezer meegenomen in elk aspect van het klimaat en de verandering daarvan. Zo wordt in een van de eerste hoofdstukken uitgelegd wat de koolstofkringloop is.

Dit doet Dan Hooke in duidelijke taal en mooie zinnen die elk een krachtige bijdrage levert aan de woordenschat van de lezer:  “Koolstof is een element dat in al het leven voorkomt. Het stroomt in kringlopen door de dampkring, de oceanen, planten, dieren en stenen.” Nu spreekt voorgaande zin natuurlijk al tot je verbeelding… maar de bijgevoegde tekeningen en grafieken geven dit stuk tekst een extra dimensie! Over elk stukje van dit boek is bijzonder goed nagedacht en de opbouw van de uitleg is een krachtig aspect van de Atlas van de klimaatverandering.

En als je dan denkt: Jeetje wat een heftigheid allemaal! Dan geeft Dan Hooke je aan het eind van het boek, in het hoofdstuk “Wat jij kunt doen” tips en trucs om jouw eigen leven te beteren. Zodat je zelf jouw eigen bijdrage kan leveren voor het redden van het klimaat. Want laten we wel wezen: We hebben maar één aarde! En dit boek laat op een indrukwekkende manier de urgentie van de klimaatverandering zien!

Helaas heeft mijn onderzoek naar Dan Hooke als schrijver niets opgeleverd. Maar met zo’n duidelijk geschreven informatief boek, hoop ik dat hij nog veel meer van zich laat horen!

Dot boek is een jeugdboek maar is ook heel interessant voor volwassen lezers.