Au!

Zaterdag, 17 juli, 2021

Geschreven door: Karst-Janneke Rogaar
Artikel door: Denise de Groot

Op avontuur met de au

[Recensie] Spelling is voor veel jonge kinderen best moeilijk. Er zijn veel verschillende spellingsregels en in de Nederlandse taal heb je te maken met letters die hetzelfde klinken zoals de ei / ij en de au / ou.

Een tijdje geleden mocht ik het boek Keizer Ei recenseren geschreven door Karst-Janneke Rogaar. Karst-Janneke Rogaar heeft het boek geschreven en geïllustreerd. Ze is vooral bekend door haar illustraties en ze ontwerpt prints voor kinderkleding. Ze won in 2013 de Gouden Griffel met het boek Spinder.

Keizer Ei was een boek voor kinderen om, je raadt het al, woorden met de ei te leren. Ik ben zelf juf van groep 3 en ik weet hoe lastig jonge kinderen dit vinden. Ik was heel enthousiast bij de aankondiging van dit boek, maar minder enthousiast na het lezen hiervan. Ik citeer uit mijn recensie: “Ook zijn sommige woorden ouderwets, of passen ze niet in de belevingswereld van de kinderen.”

Alhoewel ik niet heel enthousiast was over het boek, ben ik wel heel enthousiast over het concept. Daarom wilde ik het nieuwe boek Au! toch een kans geven. Het boek Au! is ook geschreven door Karst-Janneke Rogaar en gaat over woorden met de au. Net zoals in Keizer Ei is de tekst rood gedrukt en zijn alle au-woorden blauw gedrukt. Hierdoor kun je in één opslag zien welke woorden er met de au geschreven zijn. Het kan wel zijn dat het voor sommige kinderen afleidend is tijdens het lezen.

Het Weer Magazine

Het boek begint grappig, namelijk met Paul de pauw. Paul is wel erg trots op zijn veren en wil graag dat iedereen deze bewonderd. Je hebt al snel door dat Paul een beetje arrogant is. Alles gaat goed totdat de bliksem inslaat. Paul belandt zomaar op de maan! Hij ontmoet een astronaut waarmee hij zijn reis verder voortzet. Ze komen langs verschillende planeten, waar ze dingen met de au tegenkomen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik tegen dezelfde punten aan loop als bij het boek Keizer Ei. Ik vind sommige woorden ver gezocht en een beetje random in het verhaal. Op de voorkant van het boek staat dat dit verhaal alle gangbare au-woorden bevat. Woorden zoals tautologie, verpauperd en autocratie niet gangbaar, zeker niet voor kinderen. Ook volgen de gebeurtenissen zich snel op elkaar op, waardoor het verhaal chaotisch overkomt.

Dat ik niet overtuigd ben door dit verhaal, wil niet zeggen dat ik het boek niet zou aanschaffen. Ik denk alsnog dat dit een mooie toevoeging is aan de au-woorden die de kinderen al kennen. Ik zou hem enkel niet alleen daarvoor gebruiken, maar vooral omdat het verhaal wel grappig is en omdat Paul leuke dingen mee maakt.